tisdag 5 maj 2020

Allt som vanligt ....


Jag skrev på instagram idag att den ena dagen efter den andra försvinner ., det är som en porlande vårbäck .., dagarna går in i varandra och jag får slänga en blick på Hemköpskalendern - den som sitter på gaveln av ett skåp - för att försöka få ett hum om vilken veckodag det är, men det hjälper ju inte ., bäst är mobilen.
Där, längst uppe till vänster (i alla fall om man har en Iphone) står dagens datum.

Alltså ser jag att det är den femte maj.

Vad har då hänt?
Ja, inte mycket som kan räknas som nyttigheter.
Oväntat besök i form av en friherrinna och lilla daghunden Bessie, det bjöds jag på.
I säkert en och en halv timmes tid satt vi ute på altanen, gott om avstånd till varandra och hundarna lekte på gräsmattan .., jag gömde små korvbitar till dem och Bessie förstod väl inte genast vad det hela gick ut på, men sen.
Hon är som en duracellkanin.


Flera promenader med Harry har det blivit.
Plus en sväng till Ullarps gårdsförsäljning där ett flak bruna ägg fick göra mig sällskap hem, plus lite annat grönt.
Pyssel i växthuset.
Den tv-sända presskonferensen klockan två.
Middag till pv och mig själv.

Under en månad har vi Sydsvenskan som dagstidning.
En gång i världen älskade jag den tidningen, men nu känns den stor och klumpig.
Lite rörig, helt enkelt.
Min storasyster har Skånska Dagbladet och trivs med den.
Jag läser dödsannonser och funderar över hur många som gått hädan i covid-19?
Många, kanske dom flesta, tycks födda i början av trettitalet.
Somliga har varit i den ålder som min mamma skulle ha befunnit sig i, om hon nu hade levt. Födda sent 20-tal.


Sparar några korsordssidor och bestämmer mig för att skicka dem till Australien, till syster nummer två. Är det korsord med alltför många svenska kändisar, då blir det för svårt .,. efter mer än fyrtio år på bortaplan, så hänger hon inte riktigt med i det svenska nöjeslivet - inte på samma sätt som tidigare -.

I min barndom - särskilt under julens mellandagar - då, när hela familjen var samlad, ägnade vi ofta oss åt en slags frågesport där var och en fick välja ett område där man kände sig duktig och så skulle man då skriva ner alla svar man kunde komma på, ja, på våra olika ämnen.


Pappa (nummer två från vänster) valde förstås sport (ofta svenska skidåkare eller idrottsmän öht), min äldsta syster satsade på historia eller geografi .., hon som långt senare skulle emigrera valde filmstjärnor eller titlar på olika filmer  .., mamma växter eller konstnärer och jag själv hundraser eller olika popgrupper.
Andra ämnen som kunde dyka upp var huvudstäder på olika bokstäver, bilmärken, artister, författare, ja, allt möjligt.

Ibland brukade pappa välja byar i Västerbotten och då var vi fullständigt övertygade om att han fuskade - att han bara hittade på olika byanamn  som egentligen inte fanns -.
Alla ville vi vinna.


Pappas bäste vän hette Mauritz och står längst till höger på den övre bilden
Mauritz hade sportaffär och hade en gång vunnit Vasaloppet, det är såklart den lagerkransen han har runt halsen här ovanför.

Denne Mauritz dog helt oväntat i februari 1974, bara sextio år gammal! Han dog i sin bil som han lyckligtvis hunnit parkera vid sidan av vägen. Två år senare dog pappa (blev sex år äldre). Båda var vältränade och ingen av dem rökte eller var begiven på dryckjom, men bådas hjärtan tackade helt plötsligt för sig.
Så kan det gå.

Ja, det blev som vanligt ett långt inlägg det här.
"Godnatt och sov gott!" säger pv och gör sig redo att gå en trappa upp.
Ikväll har han bakat såväl matbröd som gifflar.
Jodå .. det är i sanning en idog herre man är sambo med.
Amen.

Inga kommentarer: