lördag 9 maj 2020

Liten resa är också en resa ...


Kanske blir det här den sommar vi får - ibland blir det ju så - men tack så hemskt mycket då, för oj, så härligt det har varit. Blå himmel, varmt och skönt.

Vi har ett ärende i Varberg  - dit är det fem mil - och när det är avklarat, tar vi sikte på Träslövsläge lite söder om stan, kanske en halvmil. Jag tror mig aldrig ha varit där och faller nästan baklänges när vi kommer dit. Men milda makter (ja, vart tog förresten bloggerskan Milda Makter i Australien vägen ...?) så vackert!
Nu syns det inte på bilden, jo, kanske lite .,. att havet är turkosgrönt och stranden mycket vitare än den vi har hos oss .., och lååångt mycket bredare!


Vi tar lunch på en uteservering, alldeles vid havet.
Här tillbringade pv en kväll för två år sedan.
Vi hade seglat i Bohuslän och i Lerkil hoppade jag av (vår bil var parkerad där) och åkte hem med Harry, medan pv skulle ta sista etappen själv. Han stannade till i Träslövsläge för att kunna se fotbolls-VM; Sverige skulle möta England och han såg det just här, på den här serveringen.
Nu, två år senare, är här folktomt, så den där sociala distanseringen, den sköter sig själv.


Längst inne i hamnen ser det ut så här.
Det var alltså här pv låg med båten.


Och så hemma igen.
Jag ligger i rabatten och planterar ut små plantor, allt medan pv målar lister. Vid sextiden kör vi till Skallkroken .., tar var sitt dopp i ett niogradigt hav .., konstaterar att Strandskatan ligger på ägg - nu är det bara ett kvar - (hon lämnar för en stund boet, det är då jag kollar) och sen skär pv till mattbitar som ska läggas i ruffen där nere och det blir jättebra.

Båtgrannarna kommer och kollar till sin båt. Den är så otroligt fin och däcket - som är som vårt  -är utbytt och alldeles nytt, men det är så dyrt så det är inte klokt.
Kvinnan hoppar lätt som en plätt ombord, men så är hon väl trettio år yngre än jag själv (tröstar jag mig med). Kanske hade jag inte fixat ens i den åldern.

Nu kväller.
Fullt så här skarp var inte solen, men så blev det när jag skulle fånga lite av solnedgången. Jag är trött och hoppas att den som läser här har haft en fin lördag.

Inga kommentarer: