söndag 28 juni 2020

Seglingssemester ...
Dag 2, 3 och 4.


Dag 2. 
Då går vi från Torekov och har planer på Viken, men är inte säkra på att vi kommer att hinna fram i rimlig tid. Vid Kullens fyr dör vinden ut, precis som den gjorde för två år sedan - men då gick vi norrut i stället -. Pv säger att vi revar seglen och går med motor till Mölle, så kan vi rasta Harry och kanske tanka diesel.
Det sista går inte, däremot tar Pv harry på promenad i en vedervärdig hetta. Jag duschar flera gånger med hjälp av vattenslangarna på bryggorna .., samma sak med Harry. Sen iväg igen.


På eftermiddagen kommer vi till ett stekhett Viken, vilket jag tycker är Skånes pärla.
Pärlornas pärla.
På hamnplanen finns underbara skulpturer/statyer, varav denna är en.
Kan ni inom er höra Storfiskarvalsen?
Är den inte underbar, så säg!

Vi får plats på ytttern, nära gattet/inloppet.
Jag går till Tempo och handlar och är närapå att förgås av värmeslag.
Letar skuggfria trottoarer.
Tempo är en ljuvligt sval butik .,. men DYR!
Handlar det nödvändigaste, ändå är papperskassen tung när jag återvänder till båten.
Då går jag förstås vilse.
Det blir säkert två kilometer extra och när jag väl är hemma, håller jag på att svimma.
Vi köper hämtpizza och sitter på en bänk på bryggan och livet känns bra.
Ett glas vitt vin till detta.
Då känns livet ännu bättre.


Överallt vackra hus och rosor, rosor, rosor!


Annat är också vackert, om än på ett annat sätt.


Upp och iväg vid niotiden och väljer att söka plats i Landskronas hamn.
Det får vi, i Nyhamn, inte långt från kyrkan i Landskrona och med en mängd nyproducerade bostadsrätter - allt enligt Annika Engströms mamma -.
Bra plats med båten, förutom att somliga kör motorbåt på tok för fort det gungar rejält.


Går på promenad nu på morgonen och känner mig hela tiden iakttagen.
Husen står tätt, tätt.
Somliga har balkonger som vetter mot en husgavel.


Men så smart med parkeringsgarage som liksom är dolda av ribbor!
Och tak över!


Dag 4, söndag.
Då blir det seglats till Limhamn där vi får plats nära gattet även där.
Hela tiden är Harry som en ängel, han har blivit så trygg och bryr sig inte oljud från segel eller bom eller annat, han kryper ner i akterruffen och sover gott mest hela tiden.

På eftermiddagen kommer vi till hamnen här i Limhamn och blir mottagna av Majas underbara föräldrar som har med sig kaffe och fikabröd. Vi sitter under tak i båten .., det har börjat ösregna och pv har kört med motor för att undkomma åskovädret som hotar i väster.

Senare på kvällen middag tillsammans med Claes och Monica och vi spelar "När då då?", ett himla roligt spel, som får pv att bli vansinnig på mig och jag på honom. Sen blir vi vänner.


Och detta är utsikten från deras balkong.
I Malmö.
Dom lämnade stor villa i skogskanten i Vetlanda och flyttade till detta.
Man kan ju nästan svimma bara av utsikten.
Nu har jag skrivit klart!
Nu ska Monica och jag ta ett dopp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bara älskar den där "storfiskar"-statyn. ♥

Barbro/walkaboutsweden

Bert Bodin sa...

"Tempo".
Jag var med på invigningen av Tempo här i Luleå 1955. Men det var ett annat Tempo. Och ett annat tempo också.

Alla barn fick boken om Timpo Tempo som gåva.

Anonym sa...

Du vet väl att den där storfisken inte slutar växa förrän fiskaren är död! så härlig seglats ni verkar ha, säger jag som inte alls är nån båtmänniska. Vi har det härligt här i Västerbotten också. Igår var det 19 grader och kall vind men i vattnet 20-21. Härligt, när man höll sig under vattnet, men man hann bli ganska kall om ryggen innan man var uppe. Idag har vi åkt in till stan och ska vara hemma ett par dar. ellem

Elisabet. sa...

Barbro: jag med! Underbar!

Bert: nu fick du allt till det ,-)

ellem: nu fick jag lära mig nåt nytt! Tack!