onsdag 1 juli 2020

Onsdag .., dag 7 igen, men senare.


Jo, vi tog verkligen den där dubbeldäckaren och Harry fick följa med - annars hade vi fått avstå -.
Vartannat säte var avspärrat, men det var tämligen glest besatt där inne och så fanns det ju en övervåning också. Kul att i lugn och ro kunna se landskapet .., ja, inte susa (det gick inte fort) men passera förbi.


Allt var bekant och  u n g e f ä r   som jag minns det, förutom att där nu fanns en betydligt större parkeringsplats just vid infarten. Men kalkugnen var kvar.


Och den vackra utsikten.
Här slog vi oss ned någon halvtimme.
Sååå skönt det är att inte enbart befinna sig till havs!


Och som ett blomsterhav intill oss.


Finns där nånting som doftar mer sommar än gulmåra?
Nej, det tror jag inte.
Eller är det för att jag förknippar det med Mossbystrand där jag åkte med barnbarnen, då i ett annat slags liv? Kanske.


Besökte det jättelika Magasinet och gjorde direkt av med trehundra kronor.
Köpte en liten mössa till Elliot; med anskrämligt mönster, men kanske att han kan ha den hemma?
Inne i lägenheten? Eller i badrummet?


Fångade ett fönster i ovan nämnda magasin .., bara så vackert med allt det vitkalkade!


Så Palmbussen hem igen.
Nu var det brått.
Pv skulle fortsätta till Trelleborg för diverse inköp och bussen skulle bara stanna nån enda minut vid caféet i hamnen, men först, innan han åkte iväg, ville han få harry ombord på båten (han måste lyftas in), så det blev rally till bryggan och upp med Harry och så kom jag efter och pv hann med bussen.
Då var jag så trött.
Nästan ingen sömn natten mot idag ., jag var så förbi av trötthet att jag mest av allt bara ville gråta.
Vek ihop tvätten från tidigare idag .., plockade undan och gjorde fint.
Harry och jag mitt emot varandra här i sittbrunnen.


Så kom pv tillbaka och någon halvtimme senare fick vi besök av Ulf - lillebror till pv, ja, jag vet att jag har berättat det - och hans fru Inez. Så roligt! Eftersom Inez under en längre tid genomgått cellgiftbehandling, har dom sannerligen levt isolerade för att inte riskera att hon skulle smittas av minsta lilla virus. Nu är hon friskförklarad och det är väl förstås som om dom fått livet åter.
Här står Ulf och gosar med Harry.


Tidigare idag var det segelskola, men utan segel.
Så härligt att se alla ungdomarna i olika åldrar och ledarna har nog det dom gör ., det hela förmiddagen vid nio eller tio och håller på till fyra på eftermiddagen! När det nu varit sånt oväder, har det hållits på med annat .., tävlingar av olika slag och idag en skattjakt. Ganska dyrt är det. Eller mycket. Mellan 1400 - 1750:-, men det är klart, dom blir väl omhändertagna och får mat och bara detta att kanske få lära sig segla!

Nu börjar det att regna igen.
I morgon bär det av mot Ystad.
Så snart det mojnade här idag, kom båt på båt in och lade sig vid kaj. Nu har vi båtar på ömse sidor om oss, men det har fyllts på rejält.
Ett äldre par från Oxelösund har siktet inställt på östkusten och norrut. Dom har gått genom Göta Kanal och kvinnan berättade om otäckt höga vågor på resan från Limhamn och hit, å, tack och lov att vi höll oss här!
Pv lyssnar till Sjörapporten .., säger att det blir lugnt i morgon.
Ingen fara.

Inga kommentarer: