söndag 4 oktober 2020

 Söndagsfönstret ....


"Ligger på soffan och drar mig. Detta är utsikten därifrån. Ute är det grått och fuktigt, men höstfärgerna livar upp."

Och vem kan vara avsändare?
Jo, ellem i Skellefteå! 

Har jag rätt i att det är ampelliljor fredskallor ..., den här stora till vänster och den längst till höger?
En jul fick jag en liten grupp med hyacinter och .., ja, en ampellilja  fredskalla också och när vi var inne i januari, då fick den lilla blomman komma upp och i en betydligt större kruka. 

Den fredskallan står nu på ett rullbord i badrummet och är säkert 1 meter i diameter! 
Och i förrgår .., upptäckte jag att den börjat blomma! En hög, ståtlig vit blomma som sträcker sig mot badrumsfönstret. Mot ljuset!

Tack ellem för att du tog dig tid att fånga och pytsa iväg fönstret!


5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Tyvärr får du bakläxa. Det finns inte en enda ampellilja i det där fönstret, vad jag kan se. Däremot fredskallor till vänster och höger.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nu säger jag det som jag så ofta säger till pv: "Ja, men jag menade ju fredskalla!" ,-) Ampelliljor är dom grönvitstrimmiga som jag brukade ha i just amplar. Tack Bert, ska bums ändra.

Anonym sa...

Bert har till hälften rätt. Och Elisabet liiite rätt. Till vänster är fredakalla. Till höger en ampelliljesläkting. Har glömt vad den heter. Har breda blad på en aprikosfärgad stängel. Har likadana rötter som ampelliljan och skjuter likadana skott om de står ljust. Jag kan skicka ett kort så ni får se. ellem

Elisabet. sa...

ellem: underbart tokigt blev det! Tack som förklarade! Så omtänksamt av dig!

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.