onsdag 7 oktober 2020

Hos Sonja ...


Bilden togs från Sonjas altan. 
I bakgrunden skymtar den gamla väderkvarnen.

Kort-kort besök hos Sonja i Harplinge igår, mest för att lämna lite nybakat bröd.
Hon var trött och slut på efter en träningsrunda (med hjälp av sjukgymnasten) och efter någon minuts prat, fick jag med mig Sonjas körkort, då jag skulle hämta ut hennes medicin i Söndrum. Dit skulle då pv komma och på så sätt lifta hem med mig. 
Perfekt, eftersom han räknat med regn på sluttampen av dom dryga två milen hem.

Väl framme på apoteket skulle jag - bland annat - leta fram en förpackning Voltaren. 
S o m  jag letade i hyllsektionen för "Värk". 
Till slut frågade jag den unga farmaceuten .., om det var helt slut på just Voltaren?
Hon kom fram till mig .., loooog vänligt och PRECIS mitt framför mig; på en bred rad, stod dessa!
Hur är det möjligt att hjärnan så kan koppla bort det man har framför ögonen?

Sånt kan man fundera på. 

Nu ringde precis sonen, på väg till jobbet. 
"Mamma, nu ska jag fråga dig en sak .., vet du varför månaden Oktober heter just Oktober?" sa han. 
Jag förmodade att det hade nånting med själva namnet att göra. 
"Men Oktober (jag tänkte på oktagon) är ju inte den åttonde månaden, så det kan ju inte stämma?" sa jag.. 
Jo, det gjorde det. 
Stämde, alltså. 
I den äldre romerska kalendern var nämligen den här månaden den åttonde! 
Så var det med den saken.

7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Gissa då vad sept, nov och dec betyder!

😊

Bert Bodin sa...

Förresten - vad är det för växt på bilden?
Ser ut som utblommad yuccapalm.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, det är väl likadant där, förmodar jag.

Blomman: Nej, jag tror att det kan vara en utblommad stockros.

Bert Bodin sa...

Rätt! Sju, nio och tio.
Du får väl godkänt, då.

bettan sa...

Tisdagens inlägg med hästarna får mig att tänka på den bilden du visade för många år sedan. Du vet den där från Irland, tror jag bestämt. En av dina älsklingsbilder.
Ofta tänker jag att du har hamnat i ditt paradis. Alla dina vackra foton av naturen du har runt dig och som du generöst delar med dig av.
Nu är det ju inte precis som på den bilden jag menar, men känslan och stämningen finns i högsta grad, tycker jag.

Om du tillhör dem som räknar steg lär du få ihop en hel del när du ska rasta Guldklimpen. Jag är så imponerad av alla dina dagliga promenader.

Elisabet. sa...

Bettan: jo, jag förstår vilken bild du menar! Och ja, det är nästan så. Och nej, jag bryr mig inte om att räkna steg. Pv tycker att jag ska slippa mobilen när jag går ut, gör jag stannar hela tiden till och tar bilder, nån pulshöjning blir det inte 😉.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.