onsdag 3 februari 2021

Obegripligt är det ju ...


Innan jag fick min tredje knäprotes, fick jag våldsam värk så snart det vankades förändring i väderläget. Jag blev totalt utslagen och kunde ligga på soffan - däckad - för att, när solen återvände, bli hur pigg som helst. 

När jag sedan, för snart fyra år, fick min gamla protes utbytt, fick jag ett nytt liv. 
Borta är nu den här värken vid väderomslag, eller egentligen har jag ingen värk alls. 
Det är ju som ett mirakel! 

Men sen är det ju det här med psyket. 
Själen. 
Det kan jag säga, att när det är som det har varit nu ett par dagar, då formligen FYLLS jag med energi och glädje! 
Alltså tar jag harry på långrunda så där mitt på dagen och det är verkligen en runda. 
Först solen i ryggen och rakt norrut, sen vinklar vi mot väster, därefter har vi havet på höger sida och sist av allt: bakom ryggen. 

När den här bilden tas, har vi vinklat vänster när vi passerat dom gröna längorna.


Så har vi svängt vänster igen och tagit oss över ett sånt här A (harry skuttar lätt som en plätt över!) och där, på andra sidan havet, ligger Jylland. Jag hör ljudet av en motorsåg och kvittret från en blåmes.


Framme vid lilla hamnen i Stensjö, där vi numera inte har någon båt. I alla fall inte i havet och så var det även i somras. Det är den lilla Askeladden som brukar ligga där, men den har liksom hamnat på undantag. 

Isen har lagt sig. 


Och solen mot kinderna, men inte länge till. 
En äldre man kommer gående bakom oss och jag låter honom  passera; tycker inte alls om att ha någon just bakom mig. 
Han hälsar vänligt och spatserar iväg med bra fart. 


Sen iväg till affären och fiskbilen. 
Blir sugen  på fisksoppan i byttorna, men tänker att jag ju har det mesta hemma .., om jag bara köper koljan som finns i affären till extrapris. Så det gör jag. 

Plötsligt säger någon "Elisabet .., visst är det du?" 
Så jag vänder mig om och där står en kvinna, trogen i affären sedan många år. Det är hon som har världens raraste son, han som en gång stod i kundmottagningen på Elgiganten och hjälpte mig med min mobil. 
Kvinnan säger inte hej eller hur har du det .., hon säger tre ord och sen är jag varm inombords hela vägen hem och långt senare också! Och jag tänker på hur mycket ord egentligen betyder. Och att aldrig så få ord kan skänka människor sån glädje. 


Kommer hem ., tar itu med fisksoppan 
Ingredienser är följande :skivad fänkål, morötter, potatisklyftor, Muttis krossades tomater på burk ., ett paket saffran .., vitlök i skivor, purjolök också .., fänkålsfrön .., salt ..,fiskbuljong .., samt en skvätt grädde. Lax, - och koljabitar förstås. Och nej, ingen dill. 
Den blev - tycker jag - supergod! 
En skvätt vitt vin hade suttit bra, men det hade vi inte hemma. 

Körde till Sonja med middagsmat (soppan) och det räcker även till friherrinnan och mig själv i morgon, som lunch. 

Ja, men det blev en bra dag det här.

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Vad var det där för klipphängare?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: jag hittar ingen alls! 😉

Bert Bodin sa...

De "tre orden".

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.