måndag 3 januari 2022

Juli 2021 ....


Jo, men juli är en fin månad. 


En dag har jag tillbringat ett par timmar på stranden och simmat hit och dit och på väg hem vänder jag mig om och tar den här bilden. Fortfarande svårt med orken. 


Och en kväll när jag känner mig mer än vanligt pigg, gör jag i ordning en kalljäst deg som på morgonen bakas ut till underbara baguetter. Perfekt till ost och marmelad.


Och jag rörs till tårar när jag på nyheterna hör den här kvinnan vittna om vad som hänt .., hon har då förlorat sitt hem i de allra mest förfärliga översvämningar som då kommit över bland annat Tyskland och Belgien. Klimatångest - ja, verkligen -. 


En dag i juli kör vi till ett äldreboende i Alingsås för att hälsa på min f.d. svägerska - tillika faster till mina barn -. Hon känner inte igen mig, men går gärna i armkrok med pv. Vi sitter ute på en bänk och jag stryker henne över ryggen och försöker väcka minnen till liv. Det går väl si så där. Eller inte alls. 
På hennes bord står ett vykort som jag skickat till henne, med namnet utskrivet så hon ska veta vem det är. 
Jag tittar på bilden och konstaterar att jag blivit rynkig, både här och där. 
Det gör inget. 
Om snart två år är fyller jag sjuttio.
Vart tog åren vägen ...?


Och i svägerskans bokhylla står denna och försöker också väcka minnen till liv. När vi åker därifrån, känns det alldeles  t o m t   inombords, ungefär som om en epok i mitt liv tagit slut för gott. 


Sommar innebär ofta besök av ätteläggarna. Här är det äldsta dottern med snäll make som kommit och från Skåne har sonen med familj anslutit, nu minsann blir det till att fiska krabbor. Minstingen tycker att detta är såååå spännande! 


Har man tur .., kan man skymta krabborna där nere på botten.


Så där apropå kommer Ecke och Britt och hälsar på och vi gräddar våfflor och jag känner knappt igen Britt .., ja, men är det ju, just den här dagen har hon inget hårband! 


Nöden lär ju vara uppfinningarnas moder och så här fixade pv vindrutan på båten, då, när det blev alltför varmt ombord. En tumstock fick agera stötta. 


I juli månad fortsätter pandemineländet, om än i mindre omfattning. Emma - som arbetar på ett pensionsbolag - får inte längre åka in till stan (Sthlm) på jobb, utan arbetar hemifrån. 
Så här kan hennes arbetsbord se ut. 
Ett tag hade hon en strykbräda som underlag. Och en kastrull kan användas som förhöjare. Hennes mormor ler.


Nästan framme i Steninge, upptäcker jag den här skylten vid sidan av cykelbanan. Jag lär mig att använda googlefunktionen, dvs, ta en bild av en bild av en blomma och vips, får jag förslag på vad den kan ha för namn. Helt fantastiskt. Det var för övrigt mossfolk som bistod med den kunskapen! Tack snälla! säger jag. 


I mitten av juli får vi trivsamt besök av Turtlan och hennes M från Karlstad. Vi är vid havet .., äter god lunch på Ringenäs golfklubb, madame Sköldpadda tappar sin mobil i havet när vi är i Skallkroken (men räddar den lika snabbt!) och på strecket hänger deras badhanddukar - den gröna och den grå -. 


Och pv räddar en brevduva som hamnat i stuprännan och inte orkar ta sig därifrån. Den har helt enkelt flugit vilse. Efter lite detektivarbete får vi veta vem ägaren är, men han är för tillfället bortrest och i hans ställe dyker en pratglad och himla trevlig man upp; en som också har duvslag. 

Vi får veta allt möjligt om den lilla duvan som nu - tillfälligt - ska härbärgeras hos mannen med rutig skjorta och denne berättar hur tävlingar går till och att det främst är många män från forna Jugoslavien som är engagerade och dessutom väldigt duktiga när det gäller den här "sporten". Ett trevligt möte blir det.


Och en solnedgång fångades i juli månad. 
Jag som inte är någon solnedgångsmänniska. 
Jo, jo. 

Det var juli månad det.

1 kommentar:

Turtlan sa...

Ja jisses så snabb har jag nog inte varit på länge. Telefonen funkar fortfarande som den ska också.
Tänkte när jag la telefonen där på bryggan att det är nog inte så smart och en tiondels sekund senare åkte den i. Tur det inte var djupt där under bryggan.
Fina dagar med härligt väder och många bad. Ett härligt besök på pensionatet.

Sån sommarlängtan bilderna ger!