onsdag 5 januari 2022

Det man möts av ...


Nästa vecka är det som jag ska bege mig till Stockholm för att gå på konstutställning på Valdemarsudde. Det har strulat rejält med tågbokningen hos MTR, vilket blev en dominoeffekt även när det gällde antalet nätter på hotell. 

Jag bokar oftast (nästan alltid) via Booking.com då man ju utan kostnad kan avbeställa rummet fram till ett dygn innan ankomst, men nu ringde jag Freys hotell på morgonen för att helt enkelt försäkra mig om att jag kunde få ta ännu en natt bokad .., det är ju inte så att man drömmer om att checka ut, för att därefter ta sitt pick och pack och promenera iväg till ett annat hotell. I alla fall är det inte vad jag drömmer om. Är man enjängd, så är man.

Efter en stunds väntan med härlig jazzmusik i örat, svarade en "Maja" i receptionen/kundtjänt. Å, vilken underbar människa! Icke allenast fick jag en natt till - och till rejält reducerat vinterpris - jag fick även möjlighet att checka in redan på förmiddagen, ja, så snart jag  kommit in till stan! 
Sååå glad jag blev! 


Bilden: andra som blivit nöjda, men på andra områden.

Ännu mera glädje! 
Sen kontaktar jag MTR:s kundtjänst och en lika vänlig själ där svarar att uppresan som jag avbokat  (den blev ombokad av dem), ja, men självklart får jag pengarna tillbaka då det är "vi som orsakat det hela och pengarna kommer in på kontot inom några minuter, via Swish”. Det gjorde det också. Nerresan blir med tåg och då spelar det  mindre roll om den bokas om. 

Vänligt bemötande .., tänk ändå vad det betyder!

7 kommentarer:

Babsan sa...

Mycket vackert finns på Waldermarsudde.

WalkaboutSweden sa...

Vi har pratat om det förr, du och jag. Hur h i m l a viktigt det är med fint bemötande. Älskar´t ! ♥

Vonkis sa...

Så sant med bemötandet.
Vi behövde skjuta på bilresan från Ö-vik till Norrköping en dag då mamma blev dålig dagen vi skulle åka 8inte förkylning eller covid). Eftersom päronen skulle bo på hotell behövde jag meddela hotellet samma dag att vi skulle komma en dag senare men att vi skulle ha rummet och hon jag pratade med var så vänlig, det var absolut inga problem och var det något mer var det bara att vi hörde av oss. Det kan låta som ett självklart bemötande men det betyder inte att det inte uppskattas.

Gud vad jag svamlar, hoppas du förstår vad jag menar :-)

Turtlan sa...

Härligt. Kul med liten redan.
Sen är det ju också hur man som ”uppringare” är i telefon. Folk som från början utgår ifrån att de måste vara vrånga, vresiga eller mindre trevliga för att få hjälp. Istället för att bara säga vad de vill från början. Men det är också lite kul få de där vresiga på ett annat humör och höra hur de avslutar samtalet i en helt annan ton.

Ja telefon är spännande.

Elisabet. sa...

Babsan: ja, det är evigheters evighet sedan jag sist var där, så det känns inspirerande!

Walkaboutsweden: jag vet att du förstår.

Vonkis: du svamlar inte det minsta! Och jag har också tänkt att såklart är det så man kund ska bli bemött, men det är ju inte en självklarhet. En mig närstående äldre person säger alltid - när jag berättar sånt här - att "ja, men det är väl ingenting att bli så till sig för, det är klart att dom ska vara så om man arbetar inom serviceyrken!"
Jo, men nog måste man väl ändå få bli glad!

Turtlan: underbart ska det bli! Och jag håller med dig; nästan ännu roligare - iaf i jobbet - var det att vända ett puttrigt humör till det motsatta.

Bert Bodin sa...

Freys hotell ... Det var länge sedan. Trevligt.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag har aldrig bott där tidigare, öht bara bott på dels en båt (Gustaf af Klint) och Scandic, det som fanns precis mitt emot Centralen, men som nu kanske heter nånting annat. Oftast har vi ju huserat i Upplands Väsby.