onsdag 1 februari 2023

Ny månad, ny giv ...


Och Januari, som varit så grå och dyster och inte minst r e g n i g, tackar för sig. 

Till februari har jag inget förhållande alls, den är är mer som en mellan-månad. 

I februari brukar jag bli ressugen och det är ofta i februari som jag bokar hotellövernattning i Ystad eller som i fjol: två (eller var det tre?) övernattningar på charmiga Freys hotell i Stockholm. 

Av pv fick jag i julklapp en halvårsprenumeration på tidningen Vi. 

Där kan man ta del av restips till när och fjärran, men då fordrar det också gott om pengar. En niodagars- resa till Alperna till exempel, för nästan trettiosjutusen kronor  (om man är icke-medlem). 




Billigare då - om man råkar befinna sig i Stockholm - är att besöka Thielska galleriet. 

Med början den 18:e den här månaden visas utställningen "Stilla natur" med verk av konstnären Oskar Bergman. 

Öppettider november - april: 12 - 17. 

Inträde för pensionärer/studerande 120 kr, övriga 140 kr.

Jo, den utställningen tänker jag besöka och vill man veta mera om denne Oskar Bergman, kan man klicka på den här länken.

Nu blir det inget museibesök, däremot promenad med Harry.

Ajöken, sa fröken.

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag älskar februari. Ljuset återkommer och hoppet om vår och försommar vaknar. Min energi pånyttföds vid den här tiden (vilket inte märks nu när jag ligger i soffan på en värmefilt och slöar efter ett tufft pass på gymmet). Jag har bokat en resa med min kulturkompis till SPA i Estland. Vi åker om två veckor.

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, ljuset håller jag med om, men annars tycker jag att februari är en hit-och-dit-månad :) Här har det regnat i princip hela januari och det skvalar ännu mot fönsterblecket.
Så roligt med Estlandsresan! Jag längtar till början av april då vi ska tillbringa tre dagar i Gdansk i Polen. Ständigt denna längtan ,-)

Babsan sa...

Jag är förstås förtjust i februari det är min och mitt första barnbarns födelsemånad.Tycker också om att ljuset återkommer .

Turtlan sa...

Februari har en bra klang hos mig. Förr var det skidåkning och fjällresor. Inte så mycket sånt numera. Nu är det båtmässa och soliga vinterdagar (förhoppningsvis) med längre dagar.

Elisabet. sa...

Babsan: ja, jag såg ditt namn på almanckan .., på kom-ihåg-raden!

Elisabet. sa...

Turtlan: tänk, så annorlunda våra liv har blivit under dom här bloggåren! Idag kyligt ute, men högtryck! Ljust, ljust blå himmel. Roligt med båtmässa för er och det innebär väl att Amalia får träda i tjänst även i vår/sommar.

Turtlan sa...

Ja verkligen. Vi har båda flyttat även om olika långt. Båda har blivit sjöfarare 😉 Ja vi bor båda två i hus även om olika stor tomt.
Sen har vi hittat varsin fin man på många olika sätt.
En har gått i pension och en har bytt jobb.

Finns säkert fler exempel ❤️

Vi får hoppas att vädret inte ställer till vår resa. Ska snöa rejält neråt Västra Götaland imorgon….
Gul varning ….

Elisabet. sa...

Turtlan: lycka till med resan till Göteborg! Här är vägen mer som en sjö och jag måste inhandla nya stövlar.