lördag 30 december 2023

Dagens fönster ... och lite till.


... fångades av systerdottern Rita under ett besök i grannlandet i väster. 

Det kom en hel svärm med fönster faktiskt och jag passar på att lägga in bidrag med julmotiv, ty vips, så känns det som vår! 

Den här natten blev helt snurrig och klockan var tre innan jag somnade (tänkte på dig Bettan i Lund .., du som lägger dig halv tre!). 

Lyssnade till Anna-Lena Lauréns Vinterprat i P1 .., det var mycket allvar i det pratet och jag lyssnade och hade min vänstra hand nära Harry  under tiden och  han kändes så varm .., och just innan tre fick han lägga sig hos husse i stället. 

Det är så härligt med djur! När jag lämnar sängen mitt i natten .., då tittar Harry upp lite försiktigt och väntar på vad jag ska säga. Om jag bara tänder en liten lampa och säger .."matte ska bara kissa lite ..", då kurar han ihop sig och sover vidare. Men om jag stannar upp och tittar på honom och säger "om du vill, kan du få sova hos husse ...?", då lämnar han sängen bums och hoppar sedan upp till pv och kurar ihop sig vid hans ben. Det blir alltid ett varmt välkomnande för den fyrbente. 

Några timmar senare, när vi alla var uppstigna, berättade pv att han också lyssnat till samma program. Hon är så bra, Anna-Lena Laurén. Och hennes kärva ("tjääärva) finlandssvenska, går rakt in i mitt hjärta.

Lördag idag och årets näst sista dag. I vanliga fall brukar jag ha gjort en summering över året som gått, men dithän har jag ännu inte kommit.

Kanske inte en summering, men väl en lista med svar, det bjöd mossfolk på igår och listor är ju alltid trivsamma. Jag minns att bloggaren Anna i Sheffield ("Steelcityanna" hette väl bloggen?), hon hade ofta listor på sin sida.

Här  är i alla fall mossfolks lista!

Idag börjar Tour de Ski .., det är grått och mulet ute och jag har funderingar på att betala 99:- och titta på den här filmen - - bilden här intill - ikväll. 

Egentligen är det Halmstad Filmstudios första film för vårsäsongen, men det är inte alldeles säkert att vi är hemma den måndagen och även om film alltid är bäst på bio, så har jag inga som helst problem att sitta hemma och titta.

Så här skriver DN:s recensent Helena Lindblad om filmen. Ja, ett litet utdrag. 

"Nae Young och Hae Sung är inte mer än mellanstadiekids och tävlar med varandra om vem som har bäst betyg, ibland intill tårarnas gräns. Men under ytan finns ett urstarkt band och de varmaste av känslor. ”Jag kommer nog att gifta mig med honom” säger hon om vännen till sin mamma, som genast ordnar en ”dejt” där barnen kan leka tillsammans i en regnig park – en underbar liten scen filmad som en gudomlig lucka i tiden.


Det är signifikativt för långfilmsdebuterande Celine Songs alltigenom underbara debut ”Past lives” att den där leken, redan i det ögonblicket man ser den, har karaktären av ett bitterljuvt minne. Frågan vad vi gör av våra minnen i takt med att vi förändras och utvecklas, är centrala i filmhöstens mest existentiellt romantiska film."

 

Regissör är den koreansk-kanadensiska Celine Songs - helt ny bekantskap för mig - vilket kanske inte är underligt, det här är hennes debutfilm! Ja, det ska bli spännande. (Googlar man på Celine Songs är det enbart Celine Dions sånger som kommer upp i flödet).

Det var allt just nu. Nu har jag i alla fall tömt ett av hjärnas fack.

Inga kommentarer: