måndag 17 augusti 2009

Mammas hår ...



Precis på pricken kommer jag ihåg hur det kändes att dra med fingrarna genom mammas tjocka hår.

Som hästtagel var det.

Och jag minns hur hennes hårbotten kändes.

Och doften som stannade kvar på handen.

Och jag kommer ihåg lillflickstiden när jag fick sätta rosa plastrullar i hennes hår.

Piggarna var gulvita och aningen räfflade.

Och mammas hår var så tjockt, så rullarna räckte aldrig till.

"Sätt en här också ...!" sa hon och pekade vid örat.

Ibland följde jag henne till frisörskan, tant Laura, som hade bott i Liberia i Afrika med sin man.
Laura och Tage hade en dotter som hette Estelle.

Tant Lauras frisering låg i källarplanet i ett alldeles vanligt hus på Ringvägen hemma i Malå.

Medan mamma blev friserad, tittade jag i gamla tidningar och kände doften av hårspray.

Sånt ..., kommer jag att tänka på när jag lite förstrött letar i bildmappen efter ett tisdagsfönster och råkar ramla över bilden av mammas hår.

Inga kommentarer: