lördag 5 september 2009

Eftermiddag och kalas ..


Syrran .., nästan alltid klädd i rött.
Jungfru och före detta dialyssköterska.
En hejare på att lösa svåra korsord och då menar jag SVÅRA.
I hennes jackficka finns - det är är hundraprocentigt säkert - pappersnäsdukar.

Som ett litet, litet kalas blir det ändå när min störstasyster och hennes dotter kommer på besök från landet utanför Hörby, rakt norrut, härifrån sett.

Räkgrytan gör succé .., och tårtan (made by bloggmadamen ., med nötkakebotten/mosad banan/hallonsylt mellan bottnarna ..) och kaffet värmer lite i höstrusket.


Tårtan .., min tårta .., som har sett likadan ut genom alla tider nästan.
Med eller utan strössel.


Pv som idag har cyklat till Kåseberga i skyfallsliknande regn och sedan fixat räkgrytan.
Fyller år på samma datum som min syster; den 1:a september.
Har varma händer.

Och det blir prat om Trivial Persuit .., om kortspel och När och Fjärran (min systerdotters kompis är spelutvecklare hos Alga och hon tror att det är han som har kommit på detta med När och Fjärran ...) och om böcker och filmer och resor och att vara En Dålig Förlorare.
(är vi två stycken som är .., systerdottern är den ena ...)


Systerdottern, som brukar delta i Quizkvällar i Lund.
Stenbock, som sin moster.
Tycker om att gå i högklackade skor.
Har självlockigt hår och samiskt påbrå.

Under en vecka i Oxford, köpte systerdottern dom blå asietterna till sin moster som är jag.

"Å, det stod ju Bisse på dem ...,!" förklarade hon efteråt.

Inte en enda asiett har gått sönder och jag ä l s k a r dem.

Det blir en trevlig stund tillsammans med mycket skratt och .., ja, det kändes så bra.

Efteråt säger jag till pv..."men du .., vi kan väl bjuda dem till pensionatet nån helg ..?"

Nu ..., nu vankas fotbollstittande kvarterskrogen här på gatan i soffan Ektorp.

9 kommentarer:

Gerd sa...

Kan jag få receptet på tårtan?

Elisabet. sa...

Gerd: men det är vanlig sockerkaksbotten som jag blandar med finhackade hasselnötter (valfri mängd). Sen blandar jag mosade bananer med hallonsylt och lägger mellan bottnarna .., ofta har jag mosade persikor (konserverade)och häller lite-lite av persikospadet över bottnarna .., grädde på alltet och så garnernar man med vad som finns.

Lätt som en plätt!

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ellis sa...

Och alltid så mycket värme.

Du är rik Elisabet, men det tror jag att du vet.

Elisabet. sa...

ellis: inte alltid ..-) Men ikväll. jo, verkligen.

b sa...

Räkgrytan er god den,særlig når den blir gratinert.Her er det taco i kveld,og noen (ikke jeg)ser på fotball.Ser ut som det er en koselig kveld i Ystad.

Hälsa

Kram

Elisabet. sa...

bente: ja, det är en härligt avkopplande lördagkväll .. jag ligger på soffan och får knämassage av pv .., fast just nu tar han sig en tårtbit, tror jag ..-)

Elisabet. sa...

bente: ja, det är en härligt avkopplande lördagkväll .. jag ligger på soffan och får knämassage av pv .., fast just nu tar han sig en tårtbit, tror jag ..-)

Suzan sa...

hjälp vad tårtan ser god ut!