fredag 11 september 2009

Fredag



Att sluta fem timmar tidigare än beräknat, det är som att få en liten semester.

Och jag står där bakom kassan och sneglar på klockan.

Timmarna springer iväg!

Jo, visst är det färre kunder än under högsäsong (dvs, i juli när alla turisterna kommer susande ...), men likafullt är det ingen rast och ro och från min utsiktspunkt vid kassan ser jag Karina och Maria kämpa med frukt och grönt som kommer lastade på pallar; flera hundra kilo är det och man undrar hur axlar och armar orkar med och det gör dom inte heller.

Inte alltid.

Köerna växer ..., och ideligen får jag ringa efter Hanna som tar kassan mitt emot mig.

Knappt hinner hon lämna sin post förrän det är dags igen .., att vara stresstålig är en förutsättning om man ska arbeta i affär.

Till frukostfikat blir det prat om tur och otur.

En av arbetskamraterna har vunnit tio tusen kronor på nät-poker och i kylskåpet ligger två tårtor som den lycklige vinnaren schangdobelt bjuder på.

Om det pratar vi .., om om lyckliga och olyckliga förhållanden .., om småttingar och sånt som dyker upp så där apropå.

Och så är klockan tolv.

Jag ringer sonen som är hemma på besök och frågar om han kan komma så jag får se hur han ser ut innan det blir färd till landet Halland och jodå, han och hunden Meja kommer verkligen och solen flödar, himlen är blå och det är somrigt varmt ute.

Det är som den allra bästa av dagar.

Faktiskt.

2 kommentarer:

Tuvstarr sa...

Jag delar din känsla av glädje, för jag ska ha ledig i morgon. Två lediga dagar i sträck, en härlgt lång tid. Ska på utflykt ihop med vänner över helgen - åh vad jag ser fram emot det :-)
Ha det riktigt fint du!

Elisabet. sa...

Tuvstarr: men för dig låter det som om det är nånting ovanligt? Är du inte ledig två dagar i sträck annars ..?

Vågar man fråga vad du arbetar med?