tisdag 18 maj 2010

Absolut en insikt ...

Igårkväll vid tiotiden satt jag som förhäxad vid datorskärmen och tittade på den ruvande Fru Fiskgjuse, någonstans i Skottland - tror jag -.

Alldeles stilla låg hon i sitt bo och med jämna mellanrum utstötte hon ett särskilt läte.

Någon make syntes aldrig till.

Jag tänkte att ååå, sicket långtråkigt liv att vara fiskgjusemadame och ligga där och vänta på mat hela dagen, men sedan slog det mig att det är väl ungefär som när jag själv tronar på soffan Ektorp.

Fru Fiksgjuse låg mest stilla och tittade sig omkring och ibland reste hon sig och puffade till äggen lite och så lade hon sig igen och tycktes ha det rätt skönt ändå.

Från utsiktsplatsen över skogen långt där nere .., och skymningen på väg att ta över .., hörde jag plötsligt g ö k e n.

Ja, i Skottland, alltså.

Det var .., nästan magiskt.

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Och så talgoxarna här:
http://birdhouseinliatorp.blogspot.com/

Men där har redan ungarna kläckts, igår. Men det är väl för att de stora fågelbarnens föräldrar ska få tag på de små fågelungarna som mat till sina barn lättare sen när de små börjar vingla iväg och flyga.

Usch så dant.

Jag har flera gånger andra år fått schasa iväg både skator och kattor för att freda grannfamiljens barn. Men ännu ligger grannfrun på ägg.

Bert sa...

Vi har ett fiskgjusbo någon kilometer från vår stuga. Men det är helt omöjligt att närma sig utan att man blir uppmärksammad. I söndags varnade honan redan när vi var 300 meter ifrån och mitt i bland träd. De ser alldeles för bra.

Det är nog den vackraste rovfågeln.

Elisabet. sa...

Cecilia N och Bert: det var så helt obegripligt fascinerande detta med såväl fiskgjusen som fru Talgoxe med familj.

Men fy, om man ser att någon annan fågel kommer och norpar småttingarna .., det vill jag inte vara med om.

Anita sa...

Det är spännande nu i det skotska fiskgjusboet! Det är dags för kläckning vilken dag som helst (står att läsa i bloggen på hemsidan) Jag tycker mig höra fågelungars kvitter, men jag kanske inbillar mig. Honan ligger dock fortfarande still.

Snart ska jag ut och kolla mitt alldeles egna fiskgjusbo i Omsjö!

Kram!