fredag 21 maj 2010

Småprat ...


Sen middag.

Vid köksbordet sitter två män, varav endast den ene kan tala svenska.

Allt möjligt frågar jag dem om.

Jag får veta att den enes mamma heter Maria och pappan Konstantin.

Konstantin och Marias son är fyrtiotvå år och har blivit övergiven av sin hustru.

Kvinnan, som var hans hustru, valde hans bästa kompis i stället.

Nu har han Konstantin och Marias son förlorat såväl kvinnan, som sitt lilla barn.

Man anar sorgen.

Och han har drabbats av diabetes.

Jag frågar vad han skulle vilja arbeta med om han vore tjugo år igen?

Den andre tolkar.

En stunds tvekan.

"Han skulle vilja ha en kvinna som inte överger honom ...", översätter kamraten.

Sen frågar jag om någon vill ha påtår.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Den friske har många önskningar, den sjuke endast en ...

Bloggblad sa...

Kan bli oväntat tunga samtal om man trycker på rätt (eller fel?) knapp...

Så många öden det finns... alla har sitt eget universum med solar, stjärnor och svarta hål.

Nu till nåt annat! Min f.d. ljuslockige yngling ska göra halvt mandomsprov i morgon = Göteborgsvarvet... Oj, vad det har tränats. Fast han har inte hållit på mer än sen i vintras... hoppas att det räcker. Förr tränade han mycket mer regelbundet.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, precis. Så står det på en skylt utanför det som var mammas gruppboende ...

Bloggblad. oj, hälsa honom så mycket och gratulera, det imponerar på mig!