torsdag 27 maj 2010

Diagnos .., någon som tror sig veta?


Nu ska jag berätta om ett underligt fenomen som jag mellan varven drabbas av och allt detta har kommit efter att jag fick min nya knäled och med påföljande fyra-månaders-rehab.

Så här blir det.

Helt plötsligt - mitt i alltsammans bara - kan jag tappa precis all energi .., ja, jag blir som en urlakad trasa .., börjar frysa och hacka tänder och får ont i hela kroppen .., i lederna och ja, överallt!

Jag blir stel och vaggar liksom fram.

Då går jag och slänger omkull mig på en säng eller soffa och drar en filt över mig.

Vilar i en halvtimme, kanske?

Och sen .., hur pigg som helst!!

Det är fullständigt obegripligt hur detta går till, jag fattar det inte och allt det här har kommit efter operationen.

Och jag jobbar inte ihjäl mig, om nån tror det .,. jag gör ju bara sånt som jag tycker om att pyssla med och jag känner mig stark och frisk .

17 kommentarer:

S o F sa...

Hmmmm - jag tänker...

Annas mamma sa...

Funderar, kan det vara något du reagerar på tro i materialet i knäleden eller får hjärnan jobba väldigt mycket med att klura ut vad den där knäleden är för något;-)? Ja vi har ju väldigt långa nervbanor som nu måste gå omvägar, allt är inte detsamma som förut i kroppen. Men rätt gör du som vilar, låter ju bra att du piggnar till så fort, så vila på, det verkar vara helt rätt.

Annas mamma sa...

Vi har ju långa ledningar från hjärna och ryggmärg upptill 1.5 meter som ger signaler uppifrån och ned. Nu blir de förvirrade när de ska gå genom dött material som knäprotesen är. Och nervsystemet slår bakut:-)Jag tror det byggs nytt också så allt blir successivt bättre, detta är mina funderingar som är väldigt fascinerad av människokroppens otroliga förmågor, särskilt hjärnans:-)

christel sa...

Kan det inte vara kärlek ;O=

Leina sa...

Knepigt... Men jag vet att kroppen minns... Låter konstigt men så är det... Kan vara en reaktion... På???

Lisette sa...

Låter jättejobbigt och jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare. Hoppas att det försvinner av sig självt- och det med det snaraste!

Sven Teglund sa...

Vad jobbigt. Låter ändå som en överansträngning, att du går över en gräns och att du får ett akut behov av att vila. Det är ju ändå en stor grej som har hänt med din kropp, när du bytt knä.

Och vad tur att det bara tar en halvtimme inna du är i form igen!

Elisabet. sa...

Till er alla: tack för alla förslag. För mig är det som sagt var helt obegripligt, för tröttheten är så TOTAL, att jag aldrig varit med om nåt sånt tidigare.
Alldeles skakig och darrig.

Och ja, det är ju underbart att det går över efter någon timme .., och då blir jag bara piggare och piggare .-)

Kärlek? Javisst, men såååå trött blir jag inte .. haha.

Cecilia N sa...

Helt OT:

Har du sett vad Kjell Bergkvist håller på med?

Elisabet. sa...

Cecilia N: hahaha ...! Jodå, jag såg dem på tv igår .-)

Monet sa...

Jag tycker nog att du ändå skulle prata med din doktor om det där. Riktigt normalt är det ju inte, du skulle själv inte fundera då.

Jag tror nog mest på Svens tanke. Att du faktiskt överanstränger dig utan att du tänker på det. Det har ju varit ett fasligt vårbruk i landet Halland, det krattas, bärs ved, planteras och inköps växter som det nog kånkas på. Jag tror du är som min mamma, du kan inte vara still långa stunder och det måste hända saker nästan hela tiden. Och plötsligt tar orken slut.

Om man blir skakig och darrig tyder det ju på blodsockerfall. Har du kollat dina blodsockervärden nyligen?
Och som sagt, jag skulle inte förlita mig på internet-tips hur vänliga de än är. Medicinskt utlåtande är ändå bäst!

Anita sa...

Har du kollat blodsockret??

Östrogenbrist?

Bara ett par tankar...
Kram Anita

Elisabet. sa...

... men blodsockret ...?

Då borde jag ju inte bli så jättepigg bara av att vila?

Eller ...?

Monet: det ser säkert värre ut med bokstäver än i verkliga livet .-)

Jag TYCKER inte att jag anstränger mig, det är bara så otroligt roligt!

Nåja. Jag ska fråga doktorn nästa gång jag träffar henne.

Anita sa...

Nej, det är riktigt. Bara om du har l å g t blodsocker och tagit en macka eller nåt före du vilade. Har du förhöjt blodsocker går inte tröttheten över.

Östrogensvängningar kan däremot skapa oväntade reaktioner. (om du är i klimakteriet vill säga...)

Men det kan ju bero på nå´t helt annat också förstås!

Elisabet. sa...

Smulan: nej, jag hade inte ätit något just innan .., utan hade varit och handlat bara.

Eller gått på promenad, inte alls lång.

Östrogen ..?

Det är nio år sedan jag blev opererad och allt togs bort ..., så det borde vara överstökat, tycker jag .-)

Och jag får ju så ont i hela kroppen ., i alla leder .., t.om. i bröstbenet, det är hur tokigt som helst?

Och allt går över efter någon timme!

Evas blogg sa...

Överansträngning tror jag. Åren går, vi blir äldre och kroppen talar sitt tydliga språk.

Monica sa...

Tror inte på blodsockerfall då skulle du inte bli bättre av lite vila om du inte äter en ask Aladdin samtidigt förstås. Jag tror på mina teorier om nya nervledningsbanor:-) att hjärnan blir övertrött men fråga doktorn, han kanske har någon teori. Sen skulle jag förstås kolla blodtryck och även järnhalt i röda blodkropparna. Om du kan ha någon brist. Och hjärtkoll.