måndag 12 juli 2010

S e m e s t e r ...



Och vi cyklar österut, mot Nybostrand till ..., och vid tredje infarten till höger svänger vi av och hamnar på en bit av den långa stranden där jag nog bara har varit en enda gång tidigare; då med Bente och hennes son.

Här är vattnet klarare än i stan .., och det känns djupare .., och vi badar hur länge som helst!

Och jag ligger på mage och läser en Resebilaga som berättar om hur härligt det är på ön Naxos i Grekland, men just i den stunden känns Ystad lika bra.

PV cyklar iväg och kommer efter en stund tillbaka med såväl kaffe som Fritidsbarens delikata wienerbröd som är t u n g a och frasiga, allt på en gång.

Vid femtiden är vi hemma igen, efter att först ha hämtat tomma banankartonger på affären.

Utanför min port blir det prat med en man som jag inte har sett på ett tag och han frågar om jag är på väg att flytta och själv frågar jag var han har varit, "ja, jag har inte sett honom på ett tag ..?"

Ett tag .., visar sig vara sju år.

Så länge har han bott i Helsingborg och även i Ängelholm, men nu är det finito med kvinnan och han har återvänt till Ystad och tycker att livet är rätt trist .., ja, han har fått lägenhet i samma fyrkantskvarter som jag själv bor i .., det huset sitter ihop med "mitt" och han berättar att "ja, men minns du inte att jag bodde på andra sidan fyrkanten innan jag flyttade .., du har lite dåligt minne Bettan ...", säger han och det har jag verkligen, men har ingen lust att få det skrivet på näsan.

Det finns liksom en orsak till att jag då blir orolig.

Och nu .., Marinan.

Pensionatsvärden och jag själv.

Hoppas att det fläktar från havet, för inne i min lägenhet råder subtropisk värme och hur man ska kunna sova i detta, det övergår mitt förstånd?

Och i morgon stundar besök på Arbetsförmedlingen.

Andra gången på femtiofyra år.

Nej, tredje. När jag var sjutton år fick kompisen Eva och jag själv hjälp av arb.förmedlaren Bertil Hellgren hemma i Malå, som såg till att vi fick sommarjobb i var sin Konsumbutik på Hisingen i Göteborg.

Det var då det.

Då hade jag storlek 34 på mina byxor och levde mest hela sommaren på räkost i tub, samt barnmatsburkar till lunch. Ja, innehållet, alltså.

Hungrig var jag aldrig.

7 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Nja... bada hur länge som helst, de gör man inte här i Alsensjön denna sommar. Vattentempen är bara +16 grader :-)
I dag har det fakiskt äntligen varit jättevarmt och soligt, + 25 grader i skuggan, nu är vi nere på normala 13 grader igen...

AP sa...

http://www.equipage.se/camillas_blogg_sida1.html

Bloggblad sa...

Jag tröstar mig med att jag har annat viktigare att tänka på när jag glömmer en del detaljer som jag ALDRIG hade glömt för sisådär 20 år sen. För visst känns det lite läskigt... men stress kan få mig att glömma massor. Märker det när jag löser korsord, minsta stress och jag klarar inte det enklaste - som dagen efter bli för lätt för att vara roligt.

Tänk att jag vet både hur winerbröden smakar och hur stranden känns... vi pratar ännu om alla ställen Per fick köra mig till för att jag skulle få bada i Skåne förra sommaren. Det blev rätt många...

missis p sa...

vi solar o badar till vänster om jakten där emellan de 2 forten.
O när jag gick till sjöss 1992i maj hade jag storlek 34-36. Efter ett par år ombord och konkuresen var ett faktum då vi alla anställda fick gå i land igen ja då hade denna madamen storlek 44.....ja tänk dej det!

Anonym sa...

Tänka sig så tokroligt det kan bli ibland! Här surfar jag runt bland bloggar, fastnar i din och efter låååång tids läsning och småfnissande hittar jag min morfar Bertils namn. Tokigt och ofantligt roligt!
Med vänlig hälsning, Emma Selin, numera uppsalabo

Elisabet. sa...

Emma: och så roligt för mig att hitta ett av Bertils barnbarn bland kommentarerna! Bertil var helt underbar och jag glömmer honom aldrig.
Men vem är din mamma? Barbro?

Anonym sa...

ja, Barbro är min mamma. hon bor i piteå men är ganska ofta här nere och hälsar på barn och barnbarn. Rachel, hennes syster, bor ju här i uppsala och är vår livlina i vardagen!

jag berättade för mamma om din blogg så hon surfar nog in någon dag hon också!

mvh/Emma