måndag 16 augusti 2010

Morgon i landet Halland ...



Det här lugna livet på landet gör underverk.

Min tidigare relativt höga puls, är nu nere på - för mig - rekordlåg nivå, 66 slag ..., och blodtrycket är jättefint.

Alldeles tydligt känner jag själv hur allt liksom hamnar i b a l a n s.

Att bo på landet .., att lyssna till vindsus i stället för hetsig biltrafik .., att fixa frukost stående vid köksfönstret och på gräsmattan upptäcka en Gröngöling som också tänker på frukost och letar maskar i gröngräset ..., att se lakanen fladdra i vinden .., det är för mig maximal livskvalitet.
(Jag borde ha blivit frikyrkopredikant, ser jag, allt som fattas är era hallelujarop!)

Och att på morgonen släppa in en mjauuujamande sigge nilsson .., att ge honom mat .., att sitta vid frukostbordet och lyssna till P1 .., vilken förmån!

Ja, så länge det nu varar.

(Bäst det är blir man kallad till arbetsintervju och sen får man ställa väckaren på 04.30 och därefter pendla i två timmar och då kommer jag inte att tro att jag har varit med om det här livet ...).

Och pv, som igår var så pigg och alert, går idag som en gammal farbror .., han är krumryggig och har såååå ont i såret som sträääcker och drar.

"Det håller nog på att läka, du var ju så ihärdig igår .., det är säkert därför ..?" säger syster nilsson tröstande.

Efter frukosten går patienten och lägger sig, alldeles färdig och våt av svett.

Och tänk, idag kommer ende sonen på besök!

Klockan tolv ska jag hämta honom på stationen i Halmstad.

Åååå, sicken glädje!

(Nu borde jag egentligen ha med nånting eländigt här på slutet, det får inte bli för puttinuttigt och lyckligt och saligt, då kan läsaren bli kräksjuk .., så ni kan ju tänka lite eller mycket på Pakistan och Kina, och glöm för all del inte att ett stort antal av världens grodor håller på att försvinna - deras hud släpper inte in syre som förut - och snart är det riksdagsval och för hälften av vårt lands befolkning kommer det, oavsett resultat, att kännas förfärligt eländigt .., och det är långt till nästa semester och om inte alltför lång tid så kommer dessutom snö och dimma och säkert halka också. Såja. Nu känns det väl genast lite bättre? )

11 kommentarer:

Torun sa...

Vad du har det härligt! Man blir verkligen avslappnad på landet. Vi tillbringar ALLDELES för lite tid på vårt lantställe i Göingebygden. Ska försöka åka dit oftare i höst, det behövs.

Lider med pv. Vet hur det känns att få "stumpen" bortopererad. Höres!

Turtlan sa...

Gissar att PV hade en släng av "stora lättnaden" igår efter helgens operation.
Då tar man gärna i lite för mycket ... å så kommer det surt efter dagen efter med ont och aj aj.

En fin och ledig morgon här också!
Ledig hela veckan! Gôtt!

S o F sa...

...å här sitter jag å skrattar!!

Ja balans är ju viktigt har jag hört. :)

Regn och mys-hälsningar!

bettankax sa...

Halleluja o Kramar!
Tänkte just att du är så nära den "irländska utsikten", från det där fönstret du vet...
Hälsa PV att han tar en ordentlig vilodag idag.

Rexxie sa...

Halleluja!

Elisabet. sa...

Torun: det värsta är att jag tror mig vara drabbad av Latmasken ..., jag skulle alltid vilja ha det så här .-)

"Men vad gör du på dagarna .?" sa äldsta dottern, eller rättare sagt .. "hur får du dagarna att gå?"

Ja, säg det ,.-))))

Turtlan: ja, han är verkligen
döslut på idag ..men som han kämpade igår .., tömde bagaget på ved .., och allt annat.

S o F, bettankax och rexxie: ni har verkligen förstått det hela .-)

Halleluuuja bröder och systrar!

UllaMona sa...

Ja absolut känns det mycket bättre efter att jag läst slutdelen på ditt blogginlägg;-) säger hon som hade +4gr i morse...hösten är här halleluja!

anna of sweden sa...

Hahaha. Ett synnerligen välbalanserat inlägg må jag säga.

Elisabet. sa...

ullalena och anna of sweden: ,-)
ja, visst är det balanserat!

Marge_II sa...

Elisabet, hälsa PV att ta det lugnt.
Opererade bort (eller snarare; någon annan opererade bort) mitt blindtarmsbihang för sisådär 8 år sedan. Pigg och alert (nåja...) drog vi iväg på utlandsresa två dagar senare.

Att jag sedan höll på att dö av tarmvred ett antal år senare hade helt och hållet med blindtarmsoperationen och mitt hektiska tempo därefter att göra.

Så säg åt honom att ta det lugnt!

Elisabet. sa...

Marge ..: jag har härmed högläst för honom .., han har sjukanmält sig även för i morgon .., han är såååå ledbruten idag och tar sig knappt upp från soffan och har ont.