tisdag 21 december 2010

Bilder från Malmö ...



Precis hela julen ska sonen arbeta och därför tar jag tåget från Halmstad till Malmö, ja, i akt och mening att få träffa honom lite innan helgerna är tillända.

Tåget är en och en halv timme försenat när det lämnar Halmstad.

Och här kommer han promenerande, ättapjötten.



Det blir vinglig promenad längs snömoddiga gator och man kan ju undra hur snöröjning alls ska fungera, när bilarna står parkerade på ömse sidor av vägen?

Och så blir det lunch på "Mando" - jättegod mat och vänliga servitriser som springer benen av sig -, ack, hur högt ska deras blodtryck vara om tio år, tänker jag.

Jag äter sniglar i vitlökssmör. Himmelskt gott!



Mannen i bilen ler .., han förstår nog varför jag hukar framför registreringsskylten.



Inte begriper jag hur handikappade eller "stappelfötta" gamlingar ska ta sig fram här?

Det värsta var att det såg likadant ut nästan överallt!



På Anders innergård ser det ut så här.



Efter glögg och pepparkakor hemma hos sonen, promenerar jag mot Centralen till.

Å, vilket kaos där är!

Tågen är överfulla .., människor får vänta - kommer sig helt enkelt inte in - och i drygt två timmars tid blir jag stående rakt upp och ner, tillsammans med alla andra resenärer.

Inte förrän vi kommer till Helsingborg, lättar trycket.

Arma tågvärdar!

Arma lokförare!

Arma pendlare!

8 kommentarer:

bettankax sa...

Här är för mycket snö och så in i helskotta kallt. Nu tycker jag det räcker.
Skönt att du är hemma igen.

Jenny sa...

Efter att ha gått med kryckor hela vintern så inser jag nu hur svårt det är för halta och lytta att ta sig fram under vinterhalvåret. Och vad jag inte förstår hur det nästan alltid är en jättesnökant vid just övergångsstället!?

Och så lutar det nog trots allt åt att ta bussen mellan Lund och Göteborg på torsdag när hälften av tågen är inställda och resten försenade.

Inte så konstigt kanske att det är knôkfullt på tågen när hälften så många tåg ska ta dubblet så mycket folk!

Bloggblad sa...

Tro mig eller ej, men jag (och kompisarna) åkte skridskor på gatorna på Väster där jag bodde - på Hyregatan. Ingen fin och blank is, men is! och väldigt lite bilar. Och förmodligen visste inte mamma alls vad vi gjorde...

Bloggblad sa...

Tro mig eller ej, men jag (och kompisarna) åkte skridskor på gatorna på Väster där jag bodde - på Hyregatan. Ingen fin och blank is, men is! och väldigt lite bilar. Och förmodligen visste inte mamma alls vad vi gjorde...

Bloggblad sa...

Oj, nu blev jag ungefär lika tjatig som jag är IRL...

Elisabet. sa...

bettankax: en liten fråga ... har vi fått ett julkort från dig? Det är lite klurigt med vem som är avsändare.

sportigajenny: ja, inte hade jag heller tänkt riktigt så långt förrän jag under 4 månader kryckade mig fram i fjol! Och jag såg kvinnor försöka ta sig fram med barnvagnar .,. då vill det till att det finns armmuskler!

bloggblad: tänk, jag tycker att Malmö är sååå fint och igår, med alla ljusen och dekorationerna .., ååå, och all skånskan som hördes, jag var alldeles varm inuti!

Och där har du alltså bott ...?

bettankax sa...

Ja det har ni, med två katter!!

Elisabet. sa...

bettankax: U N D E R B A R T!