måndag 7 februari 2011

Och snart kommer stormen ...


Här går jag över .., sen blir det en lååång promenad över hedarna.

En och en halv timmes promenad med stavar och det är som den allra bästa terapi.

Hjärnan rensas från oväsentligheter.

Håret lockas i duggregnet.


Och just så här konturlöst tycks det.


Efter förra stormen .., fullt med stenskravel som slagits upp med vågorna.


Sista biten innan det blir grusväg .., som ett deltalandskap är det!

Och bäcken hittar ut till havet.


Snart framme ..


Är man höjdrädd och har dålig balans, är detta att spatsera över en spång 50 cm över en brusande bäck ..., ja, det är spännande värre!

Medan jag försiktigt tar mig över, ser jag för min inre syn hur jag halkar och dråsar i bäcken, slår i bakhuvudet och dör. Det kommer att ta tid innan pv förstår var jag är och då är det för sent.

Jag ser även tidningsrubrikerna: "Medelålders kvinna (kanske t.om med äldre kvinna!) föll från liten bro! Hittades efter fjorton timmar!"

Hade jag mött en mördare skulle rubriken ha varit: "Handikappad kassörska bragtes om livet vid promenad på stranden!"


Och någon har verkligen mött döden.


Längst ute på udden ligger en pytteliten fiskarstuga.

Tittar man in genom fönstret syns en gammal öppen spis .., ett fisknät som hänger på väggen och där är ett gammalt träbord och nästan inget annat.

Härifrån blir det en uppförsbackeväg och jag ser videkissar på väg att slå ut och gröna ormbunksblad.

15 kommentarer:

sanna sa...

Vilken underbar natur du har. Öppna ytor och havet, mmmm så jag längtar till det.

Rexxie sa...

Jösses, vad "vårigt" det ser ut hos er jämfört med här i mälardalen!

Jag längtar!

Tankevågor sa...

Hjälp så vackert! Jag tror jag flyttar till Halland. :-)

Men vadå rensar tankarna? Tyckte du kom på en massa läskiga tankar och fantasier om kvinna i nöd! ;-)

Rogarden sa...

Jag tycker lågtrycket börjar göra sig påmint i huvudet, men jag gjorde som du...passade på att ta en rejäl långpromenad och det faktiskt i stora solen här på ostkusten.

Elisabet. sa...

sanna: ja, det är helt ljuvligt!

Rexxie: men det kan slå om kvickt och 30 mil söderut, i Ystad, är dom långt före oss!

Londongirl: ,-) Ja, men fram till den där spången var det lugnt & fridfullt i huvudet!

Rogarden: vaknade i morse och kände mig ytterst låg. Jag påverkas hemskt av lågtryck, men det var ändå skönt att vara ute. Lite som att mota Olle i grind ,-)

Monet sa...

Jag säger som du brukar göra: TACK för att du låter en få följa med på dina underbara promenader.
Här sitter jag i sydfrankrike och har våren och de blå bergen omkring mig - och det ser du också nästan i realtid.

Och jag kan följa med på din fina havskantspromenad. Jättevackra bilder!! Och jag hade också tvekat att gå över spången.

(och precis såna där katastroftankar kan jag få också. Men ÄLDRE kvinna bragd om livet, nej nu får du sluta:-)

Anonym sa...

Det är något speciellt med havet! So underbara bilder.

Elisabet. sa...

Monet: ja, men är man 3 år från 60, så räknas man nog inte som medelålders. Och tjej är jag inte heller. En 57-årig kvinna, jo, mer så ,-)

ela: visst är det!!

baratradgard sa...

Du kanske skulle sätta dig ner och skriva en bok!!

Karin på FOX sa...

Så stämningsfulla foton! Man väntar sig en medeltida ryttarskara när som helst.

Elisabet. sa...

baratradgard: det räcker så gott att blogga ,-)

Karin på FOX: jag verkligen ÄLSKAR det här lite kärva och icke-inställsamma landskapet!
På nåt sätt påminner det om Västerbotten.

Lyckliga Grodan sa...

det ser nästan ut som i fjällen tycker jag

Elisabet. sa...

Härs och Tvärs: ja, jag trivs i det här landskapet!

Evas blogg sa...

Underbara bilder! Vissa av dem påminner lite om Island.

Ulrika sa...

Hihi du är för rolig! Men jag brukar också tillverka egna rubriker typ ' medelålders kvinna hittad död av maken på isfläck i trädgården'!! Så kändes det när man fick ta ut lilla valpen mitt i den vintriga natten och alla andra i familjen sov...
Väldigt fina bilder, måste vara underbart att vara ute och promenera där du bor. :)