torsdag 10 februari 2011

Upptäcktsfärd ...



Allt mer hemmastadd känner jag mig här vid havet, ja, det är ungefär som i Malå, den där självklara känslan av tillhörighet.

Att nånting är bekant.

Arton år efter flytten söderut kan jag i minnet räkna trappstegen ner till sjön .., och alldeles självklart visste jag var myrorna höll till ..., och att Kung Karls Spira, Västerbottens landskapsblomma, gömde sig nere vid sälgbuskarna.

Ungefär på samma sätt håller jag på att hitta pinnar till det där redet i mitt hjärta.

"Det-här-är-min-del-av-världen-redet."

Nu hittar jag på ett helt annat sätt!

Jo, jag börjar känna mig trygg.


Någon flyger inte längre. Någon annan är mätt.

Och idag gör jag tvärtom.

Visserligen tar jag lilla grusvägen längs havet och jag passerar båthamnen och konstaterar att hamnkaptenen sitter ute på piren i sin vita bil -precis som vanligt -, och jag fortsätter upp mot ljungheden, men när jag är framme vid grinden, väljer jag att gå mot krönet av heden.



Där finns ingen"riktig" stig, men överallt ser jag spår av hästarna från i somras och på så sätt känns det tryggt, jo, mer än så, det är en alldeles härlig känsla!



Där finns spår av annat också; slagna fåglar.




Och spår av hårt arbete ..., av svett och slit!

Att vi bor i Stensjö, är inte svårt att räkna ut.




Längs "åsryggen" löper en hög och lång mur.

Man kan fundera över vem eller vilka som har gjort allt detta?


"Klick-klick!" Alla bilder är klickbara. Särskilt den här.

Hade solen strålat - vilket den inte gör -, hade jag slagit mig ner och suttit där och spanat ut mot havet. Överallt ligger torkade hästlortar och där är hålor och spillning efter kaniner.



En vacker sten hittar jag också.

Det liknar nästan bärnsten.

En bra stund står jag där och håller den i handen.

13 kommentarer:

Rogarden sa...

Härlig och storslagen natur. Jag som är född i Småland och vid vatten är verkligen helt betagen och smått beroende av både vattnet och stenmurarna. Jag kan stå och titta på en stenmur hur länge som helst och bara försvinna i förundran över allt som ryms i allt detta slit. Härliga bilder!

Helen sa...

Vilka vackra naturbilder! Jag blir så avundsjuk att ni har barmark ;-), här tronar snödrivorna flera-meter-höga och termometern visar på -20 grader. Det är inte ens lönt att tänka på våren...
Älskar stenmurar där mossan har fått växa till sig, hur fint är inte det?

Kram!

Bert sa...

Kvarts är det i den där "bärnstensfärgade". Rökkvarts för att vara noggrann.

Anonym sa...

O vad fina bilder du har tagit. Hoppas att din hand blir fullt bra. Min vänstra hand är inte bra efter brottet i maj snart ett år sedan. Marianne i Tumba som kikar in hos dig.

Elisabet. sa...

Åååå, nu hade jag svarat er alla och så råkar gipsen komma åt någon tangent så allt försvinner!!

Tack Bert som visste!
Helen, ännu känns våren avlägsen, men snart så ..

Rogarden: ja, det är en nödvändighet för mig! HUR kunde jag ens tänka tanken att köpa ett hus inne i den småländska akogen!

Marianne: röntgen i morgon ..., det blir spännande!

Evas blogg sa...

Vackert!! Tog du hem stenen?

Elisabet. sa...

Eva: nej, det gjorde jag inte.

Anonym sa...

Fantastiska vandringar du gör. Varje dag något nytt!

Mian sa...

Vårkänsla i dina sköna bilder!

Här är det minusgrader, snö, blåst......

Elisabet. sa...

Anonym: ja, det är så ljuvligt!

Mian: men nu väntar vi oväder ....

Cecilia N sa...

Här viftar snön förbi i hög hastighet. Små stressade flingor.

Inne sitter jag. Skönt.

Ulrika sa...

Vad roligt att du trivs i Halland. Du verkade ju inte vara så jättepigg på att flytta ifrån ditt älskade Ystad, så det är roligt att höra att det blev bra ändå! :)

Elisabet. sa...

Cecilia N: här också ..., riktigtn stora flingor som kommer så där som kring jul ,-(

Ulrika: SOM jag älskade (och älskar) Ystad i allmänhet och Skåne i synnerhet, så är jag så glad att jag kunde ta till mig Halland också.