lördag 27 augusti 2011

Tidig morgon ...


På väg till postlådan ser himlen ut så här.


Det spelar liksom ingen roll om man arbetar eller inte .. jag vaknar lika tidigt ändå.

Och när klockan är sex, ja, då stiger jag upp.

Det är mörkt ute .., himlen är lilafärgad och det mullrar oroväckande.

Sätter mig på bron och tittar ut .., ser harry morgonkissa och där kommer pElle lullande.

Regnet hänger i luften.

Jag tar in tvätt från strecket och plockar in blommor - blåklint, kattmynta, lavendel - gör en liten bukett som hamnar i Ikeavasen.

I sängkammaren sover den annars så morgonpigge pv.

En timme senare - då är klockan sju - går jag ner till postlådan .., nu har åskan kommit närmare och jag ser blixtar över havet.

Från bondgården till, den som inte längre används, kommer sigge nilsson farande likt en nyss utskjuten kanonkula ...,han jaaaaamar på sitt speciella vis när han vill hälsa .., "jaaaam-jaaaaam" .., och kråmar och har sig mellan mattes ben.

"Men hej du sigge ..., var sover du egentligen om nätterna ...?" frågar jag.¨'

Mera jamande!

I postlådan trängs GP och DN = l y c k a.

Mera åska!

Och jag går uppför backen till det gula huset och sigge har brått att komma in, men i lugn och ro och utan att bekymra sig det minsta om blixt och dunder, sitter pElle och noooosar på kattmyntan.

Just då kommer regnet.

Och harry har sprungit upp och lagt sig hos husse och nu är det alltså lördagmorgon och Ring-så-spelar-vi och från köket kommer doft av Zoegas kaffe och det är ledig helg, ja, tre och en halv dags ledighet stundar - all min stelhet i benen och fötterna har återvänt - och kanske kan man ta sig ett dopp i havet ikväll?

Ungefär så.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Wow, vilken himmel! Läckert tycker jag! :-)

Här är också ledig dag, ledig *helg* t.o.m. Ovant för mig, men skööönt.
Idag blir det lite packning (av samma saker jag nyligen packade upp, haha) och sen bär det av till Striberg. :) Chrille ska också med den här gången, kul!!
En sväng på Nora marknad blir det nog, sen ska det kokas kräftor.

Elisabet. sa...

Ulrika: aldrig i livet, om jag så lever i hundra år, vill jag vara med om kräftkokning, men det är ju dubbelmoral så det osar om det, för jag äter dem gärna och NÅGON har ju kokat dem ,-)

Om du någon gång upphör med din ord. sysselsättning, borde du kunna bli nån slags flyttkonsult ,-)
Det är vad jag tror.

Ha nu en skön helg hos den lurvige.

Ulrika sa...

Jag är väl grym, för mig gör det inte så mycket... Elak Ulrika. :-)

Ja jag har tappat räkningen på hur många gånger jag flyttat nu...haha. :) Ska försöka räkna efter.
Nu har jag iaf snart bott överallt i Kopparberg.

En skön helg önskar jag er med! Hälsa Pv och så hoppas jag han kryar på sig snabbt. Ge Harry en stor puss från mig. :-)

Att min helg blir fin vet jag. Det är alltid så tillsammans med honom. :)

gunnar i vaplan sa...

Oj, oj, oj....!
Vilket moln!
Jag älskar verkligen sånt där väder ;-)))

AP sa...

Läcker himmel om än den ser ut att lova oväder. Själva har vi klarblå himmel :)

Mian sa...

Jag bli så oerhört besviken när det är dåligt väder på helgerna. Jag har jättestort behov av att vara utomhus när jag är ledig de här två dagarna.
Skitväder!!!
Nu är jag rastlös och jag tänker INTE utnyttja tiden för att t.ex. städa. Nix!
Sur... besviken...

ordver: tatowels - nä det tänker jag inte :-)

Elisabet. sa...

gunnar: ja, det gör mig inte så mycket, eftersom jag - till skillnad mot Mari - är ledig även måndag.
Men jag tycker synd om alla som längtar till uteliv på helgen och så kommer då detta ...

AP: lyckostar! Men det kommer nog till er också ,-)

Mian: ja, se svaret till Gunnar ...