onsdag 11 april 2012

Efteråt ...



Det var för flera år sedan .., jag minns det tydligt.

Från ena dagen till den andra så blev en bloggkamrat änka.

Hennes man satt i fåtöljen - man hade ätit pizza - och sen - bara slut -!

Eller mannen på hotellet hemma i Malå .. servitrisen som hette Ulla frågade om han ville ha påtår och just som hon hällde upp kaffet så bara dog mannen framför hennes ögon.

Femtio år, om ens det.

"Det var som att blåsa ut ett ljus!" sa hon förfärat.

Efteråt.


I Adak hittar Anitha Per-Erik död i sängen.
Jo, visst har han varit krasslig tidigare, men detta!
Och bara några månader tidigare har P-E och Anitha suttit vid matbordet i det gula huset och ätit lammstek och inte tänkte man väl då att detta är sista gången vi ser den här varme och rare mannen.

Och i Norge bodde Monica med sin man, han som var så musikalisk och sedan ... borta!
Nu har hon flyttat till Lysekil och börjat ett nytt liv.

Trevar sig fram liksom.

Min kusin berättar i ett blogginlägg om ett dödsbud som idag kommit via sms.

Och en annan bloggkamrat hemma i Malå, förlorade före helgen sin man.

Poff, bara.

Ena dagen hemma - den andra är allt över -.

I sitt inlägg skriver hon att ena dagen steker han pannkaka åt barnen och nästa dag finns han inte mera.

Marken rämnar.


Och jag minns kvällen hemma i Malå - kanske var jag tio, elva år - när prästen eller polisen ringde och frågade om mamma kunde gå med ett dödsbud till en av grannarna, Dagny Andersson?

Dagny, som hade en konstgjord näsa.
Dagny och Helmer som hade följt mamma och pappa till Mallorca och sett tjurfäktning och allt förevigat på mammas smalfilmer.

Helmer körde en trehjulig bil och hade krockat någonstans i trakten av Sorsele och nu fanns han inte längre och mamma tog på sig kappan och suckade av förfäran och så gick hon dit - det var inte långt bort -, på Uddvägen bara .., och jag satt hemma med pappa och alldeles tyst blev det i huset.

Det var kväll.

Och Mauritz Brännström i Malå som dog sittande i sin bil.
Kvällen dessförinnan hade han och frun Gunborg varit hemma hos mamma och pappa och druckit kaffe - så hade det alltid varit, en gång i veckan träffades man - och plötsligt så bara dör denne nallebjörn till man och min pappa, som då är i samma ålder som Mauritz, drabbas av svår dödsångest och för första gången någonsin får stövaren Buster sova i dubbelsängen - det är när mamma har nattjobb på sjukstugan - och pappa berättar, lite förläget, att det känns tryggt med stövaren intill sig.

Ett år senare dör pappa.

Och mamma vittnade om att hon någon tid efteråt satt i gungstolen hemma och skrek rakt ut av sorg ..., "Eliza .., du förstår, jag skrek så högt så att jag blev rädd för mig själv!" sa hon.

Och tänk om grannarna hade hört.

Och den där lördagmorgonen i april då mamma själv somnade in och hur jag, några timmar senare, cyklar iväg längs Regementsgatan och gråter högt av förtvivlan ..., ja, jag struntar blankt i om någon ser mig och jag kastar mig på mammas säng och försöker hitta doften av henne och jag ser gropen i kudden, men mamma är borta och aldrig att jag hade förväntat mig den reaktionen hos mig själv.

Totalt naken sorg.

Tvärstopp i livet.

Och långt, långt tidigare ...., åå, jag minns när mamma kom hem från sjukstugan och hade tagit hand om två kvinnor som förlorat var sin son i en trafikolycka och den ena mamman hade närapå krälat uppför sjukstugetrappan och vrålat ut sin sorg och den andra satt alldeles tyst - som förstummad -.

Förlamad.

Det var på sextitalet.

Efteråt stod mamma vid spisen och grät och sa att så lite man vet om vad som väntar bakom hörnet.

"Aldrig att jag kommer att glömma detta!" sa mamma.

Och det där med hur olika sorgen ser ut.

Och så lite vi vet om framtiden.

På jobbet sätter vi  kryss i semesterschemat och drömmer om sommar och planerar för pensionen.

Inte en aning har vi om en morgondag.

Inte minsta lilla löfte.

Det gäller att Ta Vara På.

21 kommentarer:

Monet sa...

Elisabet, så bra. Just så. Tack.

Bloggblad sa...

Jag instämmer med bloggsyster Monet.

Vi måste våga prata om det stora svåra och svarta, om sorg och om drömmar som inte blev av. Gråta ut, inse vikten av att strunta i petitesser, och gå vidare tillsammans med dem vi har.

Men visst är det skrämmande när döden slår till... som den har gjort även i min närhet flera gånger den senaste tiden.

Det är förstås hemskt att titta på nyheterna, men det känns mer i hjärtat när det drabbar någon man har en relation till på nåt sätt.

Anonym sa...

Kan bara hålla med Monet. Just precis så! Tack för att du skriver! Åsa

SoF sa...

Vilken fin och gripande text E!

Nästan varje dag tänker jag:
"Det gäller att Ta Vara På..."

Varma småregnshälsningar!

UllaMona sa...

Du skriver så fint Elisabeth...

Kram

Hanna sa...

Åh. Du fångar mig så ofta med dina ord. Det här skopar upp mig och hissar mig högt i skyn.

Att ta vara på. Det är från och med nu mitt motto.

Tack.

Leina sa...

Som vanligt skriver du helt fantastiskt. Man känner igen sig i alla ord.

Just nu dör för många i min omgivning i unga år... Nästan så att man håller andan.... Det tål att upprepas...Lev nu, spara inte till sen. Att komma ihåg... Påminna mig själv om just det.

cruella sa...

Nej, vi vet inte. Och ska ju inte heller veta. Därför ska vi fortsätta planera och sätta semesterkryss. Samtidigt som vi tackar för var ny dag och fortsätter steka pannkakor. Det är de vanliga dagarna som är livet ändå.

cruella sa...

Nej, vi vet inte. Och ska ju inte heller veta. Därför ska vi fortsätta planera och sätta semesterkryss. Samtidigt som vi tackar för var ny dag och fortsätter steka pannkakor. Det är de vanliga dagarna som är livet ändå.

Tankevågor sa...

Du HAR så rätt...det handlar om att Ta Vara På....hela tiden.
Här och nu....idag....imorgon vet vi inget om.

Ulrika sa...

Ja. Så är det. Ingenting vet man. Och tur är väl det, egentligen.

Ta Vara På är det viktigaste som finns.

Steel City Anna sa...

Fint skrivet!

Dinah sa...

Så klok du låter Elisabet. Förvånande? Ja, lite, ska erkännas.

Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånade honom mest. " Människan". Hon offrar hälsan för att tjäna pengar,sen offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Sen är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon varken lever i nuet eller framtiden. Hon lever som hon aldrig skulle dö.Sen dör hon utan att ens någonsin ha levt.

Evas blogg sa...

Döden är så ofattbar och smärtsam. Man vänjer sig aldrig vid den. Några i min närhet har dött det senaste året och jag känner hur viktigt det är att ta tillvara på varje dag. Ingen vet någonting om morgondagen.

bettankax sa...

I love you:)

Cecilia N sa...

Ja tänk så det kan bli. Och ändå vet vi att nån gång blir det, på nåt sätt.

Och det är både skönt att inte veta och bra om man får tid att se vart det barkar.

Så antagligen ska man ha ordnat ifall det bara poff tar slut här oväntat tidigt.

Ta Vara På är ett nog ett bra sätt att leva. Jag försöker.

Mian sa...

Tänkvärt och mycket mycket fint skrivet!

Elisabet. sa...

till er alla: jag vet inte vad jag ska svara ..., men tack för era kommentarer!

Dinah: det är förstås bara som det låter ,-)

bettankax: I love You, too!

Ingela sa...

En av de där kvinnorna var min farmor. Jag kan gissa vilken reaktion som var hennes. Jag minns den händelsen svagt och jag vet hur den påverkade farmor, övriga familjen och resten av deras liv.

Just nu tror jag inte att jag ska orka leva vidare, men det gör vi förstås ändå. Farmor gjorde det också, men skuggan av händelsen fanns kvar för alltid.

Elisabet. sa...

Ingela: ja, så var det.
Och det påverkade mamma nåt otroligt .., jag vet att hon aldrig kunde glömma T:s reaktion ..., mamma sa att hon aldrig hade sett sån sorg - så utlevd -!

Om du bara visste vad vi tänker på dig. Jag tänkte idag när jag var ute med harry, att allt känns så fjuttigt .., att säga att man tänker på någon .., när man helst av allt vill bädda in er i varma filtar och komma med mat och säga att nu ska allt bli bra igen, det har inte hänt allt det här.

Turtlan sa...

Just det... precis de orden som Monet börjar med här högst upp: Så bra!

Så bra och så tänkvärt.

Tack för fina ord.