torsdag 12 april 2012

Om magi och jakten på Lyckliga Par ...



Det är när jag är moppandes på väg till jobbet, precis mitt emot Särdals Kvarn, som dimman bara väller in över land!

Från ena sekunden till den andra förändras allt och jag svänger av från kustvägen in på lilla grusvägen och stannar till för några sekunders filmande.

Det är inte långt ifrån att det är magiskt.

Och sen jobb till sju.

Under alla mina år i affär - särskilt sedan jag blev äldre och framför allt när jag blev ensamseglare - har jag fösrökt att hitta Lyckliga Par bland kunderna.

Jo, jag vet .,. det hela blir oerhört subjektivt, men det är jag medveten om.

Det är inte många par som jag har satt ett mental lycko-kryss för, men idag hade jag en kvinna och en man i min ålder kanske och jag har sett dem förut och tänkt att .., dom här, dom är lyckliga tillsammans!

Och hur kan jag alls tro något sådant?

Jo, dom  s e r  varandra och verkar trivas tillsammans.

Så nu, när jag inte hade just några andra kunder, berättar jag om min jakt på Lyckliga Par och jag säger att ..."vet ni, jag tror verkligen att ni tillhör den gruppen!"

Då ler såväl kvinnan som mannen och säger att jag har helt rätt.

Jag tänker att dom nog nyligen har träffats, för där syns inga vigselringar.

Jag tänker också på dejtingsidor och skilsmässor och annat dylikt.

"Nej, inte alls! Vi har varit gifta i fyrtioett år och ringarna har vi aldrig på oss och vi arbetar även tillsammans och ja, Elisabet, vi är  v e r k l i g e n  lyckliga tillsammans!" säger kvinnan leende.

Då plir-ler mannen också.

Och vet ni, det är såna gånger jag  ä l s k a r   mitt arbete.




5 kommentarer:

ab sa...

Underbart att höra. Tänk på alla ungdomar som tror att kärleken tar slut efter ett par år, så fel de kan ha!

Evas blogg sa...

Den filmsnutten ser ut som den är från Island. Och ja, visst är det härligt med kärlek som håller i sig!

Elisabet. sa...

ab: nu finns det säkerligen mängder med lyckliga par som jag inte upptäcker ..., men det är inte många som liksom är självlysande .., det där "vi-har-det-bra".
Härligt är det.

Eva: jag hörde flera kunder som hade stannat till just där och andra hade också filmat .., det var som helt otroligt!

Cecilia N sa...

Häftig film och grattis paret!

Men jag hittade en bonus i det här inlägget! För sen kom andra filmförslag från madamens kamera och då hittade jag AP med hästen! Så vackert hon rör sig!
Grattis AP!

Eva i Tyresö sa...

Vilken fin aspekt på kassajobbet.
Jag hade samma eller liknande känsla i skolan. Varje elev var en ny spännande själ och ibland hittade man fantastiska bottnar.....och allt i förändring för de var ju bara tonåringar.