fredag 24 maj 2013

Rapport från Thailand ...


Klockan är 7.00 när jag lämnar sängvärmen och kliver upp.

Jag går en trappa ner .., öppnar ett fönster och sätter mig vid datorn.
Läser lite på facebook.
Återvänder till bloggen .., skrollar ner och tittar om Guy skrivit nånting?
Nej, där är tomt.

Då tar jag mobilen och slår hans telefonnummer.
Efter några sekunder hör jag hans lugna, trygga röst.

Jo, det är Guy.

Och efter en stunds prat visar det sig att tio minuter efter att Guy hade skrivit inlägget om synen, drabbades han verkligen av en stroke och har nu tillbringat två dygn på sjukhuset i Kanchanaburi, men ska idag, eller i morgon åka till Bangkok, där det finns bättre resurser.

Fina, fina Guy. Barnet är inte hans.

Han kan - på grund av synproblemen -, inte läsa eller skriva .., men kan gå och röra sig - om än inte obehindrat - höger sida är inte som förut.

Jag pratade också med Wipharat, som naturligtvis var orolig och hade kommit hem från skolan som ligger en bra bit därifrån.

Vilken underbar människa!! 
Hon lät så otroligt rar och fin! 

Och så hälsade jag från  bloggvännerna .. ja, jag tog mig friheten att säga till Guy att vi nog skickar dom allra varmaste kramarna och tänker på  honom!

Just så var det.

Ps .Vore det inte en bra idé att skicka en ljudbok till honom? Finns där nån som har en redan avlyssnad ljudbok som bara står och samlar damm? Jag betalar gärna frakten till Thailand, om någon annan bidrar med själva boken! Ds.

11 kommentarer:

SoF sa...

Det gjorde du rätt i!!
(att hälsa alltså)

Det där l i v e t...
Förändrat på några sekunder.

♥ ♥ ♥

Eva i Tyresö sa...

Å tack elisabet. Du gjorde det. Jag har tänkt så mycket på honom.
Bra att få veta och han behöver säkert vårt stöd.
Tack!

Evas blogg sa...

Så fint att du ringde. Och självklart är jag med på både kram och ljudbok. Tyvärr har jag ingen själv men betalar vad som behövs. Ja tänk så fort livet kan förändras.

Anonym sa...

Jag ska kolla, vi har med all säkerhet ljudböcker som står och dammar. ellem

Anonym sa...

Det kan nog dröja innan han orkar koncentrera sig på att lyssna på bok. Man blir väldigt hjärntrött av en stroke. Men det kommer väl den dagen också, då han orkar och vill läsa. ellem

Elisabet. sa...

ellem: så klokt av dig! Vi behöver alltså inte ha bråttom ,-)

Turtlan sa...

Å nej, så ledsamt att höra!!! Jag vet ju hur det kan slå till....
Jag tänkte att han kanske fått gråstarr eller en begynnande näthinneavlossning tex.
Hoppas han får god hjälp!

Om du ringer eller messar hälsa från mig en stor varm kram!!!

Nu kom.nästan en tår....

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag ska villigt erkänna att när jag hade pratat med Wipharat, då strömmade tårarna här ..., hon var så oändligt vänlig och jag tyckte att det var så synd om Guy och också om henne, förstås.

Och hans barn.
Det kan inte vara enkelt att ha pappa på andra sidan jorden och så händer detta.

Jag vet.
Det hände min mamma i Bolivia.

Dubbelörn sa...

Elisabet, vi har mängder med ljudböcker!! Och vill Guy ha böcker så skickar jag mer än gärna ner flera till honom...

Käraste mannen bilpendlar till arbetet i Stockholm 10 mil enkel väg, d v s 100mil i veckan. Så du kan gissa hur många ljudböcker som betas av... ;)

Elisabet. sa...

Dubbelörn: ååå, så underbart rar du är! Vi väntar lite och hör hur det går .., och om han tror sig orka, men jag lovar att höra av mig om det är okej ,-)
Tack igen!

Monet sa...

Vihar också ett antal ljudböcker och de finns just nu i Skåne, nära dig. Min mamma har haft bältros i ögat och heller inte kunnat läsa på flera månader. Så det finns att ta av! Fantastiskt fint av dig att ringa Guy och sen berätta för oss andra, tack!