lördag 10 augusti 2013

Bilder från en helg i augusti ...


Fredag blir det jobb från halv åtta till halv tre och tänk .., Ankaret är nu en helt annan butik än i mitten av juli.
Jag hinner texta skyltar och städa runt kassorna .., och tänker alltid på Matildas fikarum, ni minns väl Matilda i Australien ..., hon som på en fråga vad som var viktigt för henne som kund, svarade att kassabanden skulle vara rena.
Tänk, att sånt kan man komma ihåg!

När jag kommer hem, är Micke och AP och lilla Nelly redan här.
Det blir middag på Göstas Café i Steninge.
Pv som är en riktigt gottegris, väljer glass till dessert och hjälp, så smarrigt det ser ut!
Jag är trött när vi kommer hem, går i säng först av alla och har förfärliga mardrömmar.
Vaknar och är orolig.


Och så blir det lördag och ring-så-spelar-vi med Peje från Småland och vi går på promenad förbi blommande ljunghedar .., pv norpar åt sig björnbär (igår kokade han marmelad på såna bär)  ..., AP som en gång läst geografi i Umeå förklarar vad granit består av .., allt medan vi närmar oss havet.
Jag är först i, pv kommer med harry och Nelly leker för sig själv i vattnet; en riktig vattenhund är hon!
Det är aningen svalare i havet än tidigare, men luften är mild och len .., ni vet, så där som Comfort.

Sen går vi hemåt.
Nelly lydigt ..., och harry draaar som vanligt, fast pv tycker såklart att han - harry - är väluppfostrad.
Jag anar att dottern tänker ..."å, om jag ändå finge ha honom en hel dag,skulle dom allt få se hur fint han kunde gå!", men hon säger det inte .., hon är ju väluppfostrad.

Hemma igen duschar jag med hjälp av trädgårdsslangen .., vi dricker kaffe på altanen och pv skriver en inköpslista inför utflykten till Gekås i Ullared.

Sen är vi ensamma hemma, Nelly, harry och jag själv.


I bokhyllan har Herr och Fru Prickigt djur fått sällskap av kapten Haddock, för dagen utrustad med endast en arm.
Han har inte bara stått i bokhyllan, utan även fått komma ut i solskenet där han vaktat rulltårteskivorna.

Visste ni att kaptenen har ett till synes outsinligt förråd av svordomar?
Inte det?
Jodå.
Titta här bara.

För övrigt blir dragningen en dag försenad, då ingen NP kan uppbringas just nu och själv ska jag moppa till jobbet.
Näst sista dagen innan det är semester.

3 kommentarer:

Kattis sa...

Jag är personligen också väldigt svag för glass... Den där såg sannerligen riktigt god ut! :)

Elisabet. sa...

Kattis:själv får jag ont i pannan av glass, men cornetto jordgubb gillar jag skarpt ,-)

Leina sa...

Älskar glass, för mycket... Nu när jag måste tänka på vikten... Allt går, glass bara på lördagar... Men inte är de så fina som den PV fick... Den såg sååå läcker ut... Synd att det är söndag idag... =)