torsdag 8 augusti 2013

Precis överallt ...


... ser jag bilar av alla de möjliga slag!

På personalparkeringen räknar jag till tre franska bilar och blir förvånad.

Tre stycken ...., det hade jag inte förväntat mig.

Och eftermiddagen och kvällen susar iväg .., nu börjar det vara som förut i affären .., man hinner andas och kolla datum och sätta ner priset med trettioprocent-rabatt-lappar och hyllorna gapar inte längre tomma .., å, det känns skönt!

När jag står vid ostdisken börjar ett tyskt par att småprata med mig och dom är så innerligt rara och vänliga .., Anne-Lise und Kurt heter dom och jag famlar bland tyska verb och ackusativ och dativ och Anne-Lise berättar att dom bor i Hamburg men  ä l s k a r  att vara i Schweden och några ord har hon lärt sig .., "tack så mucke" och "ha det så gott" och innan dom tackar för sig får jag en varm kram av Anne-Lise och jag känner hur glad jag blir.

Små möten är ibland - eller kan ibland vara - alldeles underbara!

Jag arbetar sista timmarna tillsammans med Lina.
Hon ska på nåt partaj och har bråttom iväg och oj, vad det går undan och alltså är jag hemma nästan en halvtimme tidigare än i början av sommaren när turisterna trodde att vi stängde tio eller elva och i godan ro strosade omkring bland hyllorna.

Hemma berättar pv om bilbytartankarna ..., ja, i morgon ska han till Falkenberg och provköra en Toyota Yaris och jag ska arbeta för en av töserna och ute är det becksvart och tänk, att lindalotta idag har blivit mamma till en liten pojke ..., Ebba har blivit storasyster och bettankax mormor igen!
Vilken glädje!

Nu blir det sänggående, för jag vågar inte titta på Psycho, ja, bara liiiiite, mellan varven.

Ajöken, sa fröken.





5 kommentarer:

mossfolk sa...

Men åh, har han kommit nu -vad roligt!

Toyota har vi också tänkt oss, sedan när Saaben rostat allldeles sönder. Den är bestämt på god väg, men planen är att försöka hålla liv i den ett par år till...

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, ååå så roligt!

bettankax sa...

Ja tänk vad en vanlig torsdag kan ha att bjuda. Stora som små händelser som värmer:)

Ruta Ett sa...

Grattis Bettankax till det nya barnbarnet!

Cecilia N sa...

Grattis alla som hör till den utökade familjen!