torsdag 17 oktober 2013

Det bästa för Eva i Tyresö ...

 
Det bästa i veckan är nog läxorna och läxläsningen.
 
Den här veckan var det tre elever.....på olika sätt. Med olika behov.
 
1) Det är Erik som siktar högt och är oerhört envis och uthållig Han orkar flera timmar!   klass 7 barnbarn
 
2Det är en femtonårig flicka som är syster till en elev i skolan som haft mig!
Han rekommenderade henne att komma till mig.
Hon har svårt och hennes självförtroende har fått en rejäl inbuktning. Av betygen bl.a.
Hon kommer en gång i veckan och kämpar på,
men orken räcker inte riktigt för mycket ligger ovan hennes förmåga och då gäller det att syssla med självkänslan.......
 
3) Mera sällan är det mitt andra barnbarn som kommer med läsläxan och lite matte. 
Han är 14 år ,har autism och går i särskoleklass. 
Då gäller det att passa på medan han är ÖPPEN för inlärning.
Det brukar vara en kort stund....minuter....
Tyvärr kan JAG inte öppna den dörren utan han måste ha öppnat den själv!
 
Oj vilken inlevelseförmåga man måste ha.
 
Som tur är kommer de inte samtidigt alla tre.(Men ettan och tvåan går bra ihop)
Efter dessa läxpass är jag trött  ---- men lycklig.
 
Bilden visar ett läxpass med Erik i aug.2013
 
 

3 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vad härligt det måste vara att få bidra till barn och ungdomars utveckling!

Elisabet. sa...

Anna-Lena: och tänk, vilken förmån att få ha sin mormor/farmor/farfar/morfar i närheten så att dom kan hjälpa till! Vilken ynnest - för alla parter -.

Elisabet. sa...

Ps. Ja, nu hjälper ju Eva inte bara sina "egna", och det tycker jag är så fantastiskt. Vilken underbar lärare hon måste ha varit! Och är.Ds.