onsdag 8 januari 2014

Ledig dag ...


Milda vindar.
Harry som springer fritt och far iväg som den värsta vinthund .., upp på klipphällarna .., spanar ut mot havet .., inte en sjöfågel i sikte .., vänder om och kommer till matte.
Viftar på svansen.

Och själv fyller jag kupade händer med havsvatten och väter kinderna.
Smak av salt.


Nästan hemma. 
Harry vänder sig om och kollar så att hästaskrället inte har tagit sig ur hagen.
Nä, det är lugnt.
Och ingen ekorre upptäcker han heller. 

På min systers kylskåpsdörr.

Lediga dagar blir som små juveler.
Telefonprat med min äldsta syster .., hon vill höra hur den där operationen gick, men den blev ju inställd då alla prover var normala.
Om detta pratar vi, men även om annat. 
Om skidskytte, Northug, doftminnen, glasögonbehov och hundrastning.

 På tv visas norska dokumentärprogram.
Alla människor i Norge tycks hurtiga värre; klättrar uppför lodräta bergväggar .., bor på isolerade öar och är friska och sunda. 
Somliga åker skidor i issörja på sin väg mot Nordpolen och ler oavbrutet mot kameran. 
Själv blir jag trött av att gå uppför den branta backen där Marjet bor.







3 kommentarer:

Turtlan sa...

Det där med norrmän.

Jag har också undrat över det där att de tycks så friska och sunda. Går i berg som om det vore platta marken. Åker skidor innan de kan gå.

Men om man tex besöker något av de stora megaköpcentrum som de byggt vid gränsen mot Norge här i länet så är det "horder" av norrmän som köper mängder av tobak, smågodis, alkohol och annat "nyttigt". På utsidan entrén står alltid ett större gäng och röker.

Så det finns nog både fast vi lever i visionen att de mest går i berg våra kära nabor..... *L*

Eva i Tyresö sa...

Inställd?????? För att proverna var normala???Konstigt.

Elisabet. sa...

Turtlan: men det var då väldigt trevlig läsning .., för annars kan man ju nästan få komplex! Ja, jag vet att en brorson till pv som arbetar som rörmokare i Norge, han sa att norrmännen röker som borstbindare, bland annat ,-)