lördag 26 april 2014

Idag är det Efit ....

Ja, ett foto i timmen och jag upptäckte det som vanligt för sent, men hakar på nu.
Andra som är med hittar du här. 
Jag ber redan nu om förlåtelse för att jag inte kommer att kunna hälsa på och kommentera som vanligt; det räcker inte orken till.


Vid 8-tiden blir det frukost för mig ute på altanen.
Den våldsamt pollenallergiske pv sitter i köket och läser DN och dricker te.
Småfåglarna kvittrar.
Harry tigger bacon av matte och får en halv skiva.


Klockan 9.00 stryker jag den högt älskade linneklänningen.
Den som en gång var limegrön, men som nu är aningen solblekt.
Igår var det varmt ute .., en slags äckelsvett brände sig fast under armarna.
Så blir det alltid om jag inte har rakat bort håret där ..., nu är det åtgärdat.


Vid 10.tiden.
Efter en natt med mycket värk och flera Strong Pills blir jag alldeles matt bara av att stryka klänningen .., kallsvettas och mår illa.
Lägger mig på sägen och blundar.
Efter en stund känns det bättre.
Läser en recension av bröderna Luuks show och ett reportage om min favoritförfattare Torgny Lindgren, för tillfället på recensionsflykt i Berlin.
Pv säger hejdå och ger sig av norrut.


Klockan 11.00.
Västhuset som vi satte (vi ...? pv) upp i fjolvåras, är en ständig källa till glädje.
Idag hamnade en frodig tomatplanta i jorden, en annan i en hink, så får vi se om där blir någon skillnad. 
Pv berättade att fem tomatfröer hade kostat 35 kronor och hann höll nästan på att dåna när det var dags för betalning, men aldrig har han haft frodigare eller kraftigare plantor! Fyra tog sig.
Fröken Gurka fick också jordkontakt och vinrankan har klarat vintern bra.


Vid 12- tiden .... har jag lagt mig på sängen för att ta siesta. 
Harry ligger intill mig, på soffan.
Fönstret på vid gavel.
Då ringer telefonen .., det är I, egentligen mammas goda vän sedan lång tid tillbaka, men lika mycket min egen vän,  nu när inte mamma längre finns.
Vi pratar länge och om precis allting och jag tycker så mycket om henne och hon berättar om allt hon gjorde igår, då, när den svårt sjuke maken befann sig på ett korttidsboende.
"Du förstår Elisabet, jag cyklade två gånger in till stan och besökte olika kulturarrangemang och jag grävde i trädgården och gjorde allt möjligt, men idag är jag nästan som bakfull .., så trött är jag!" säger hon och jag hör leendet genom luren.
Hon är åttiofem år (men rösten låter trettio år yngre!) och en av de härligaste människor jag vet.


Kring 13.00 .... sitter jag i den rosa-vit-randiga solstolen och tittar på sädesärlor och små violer.


När klockan är 14.00 har jag duschat tre gånger och tänker att det är ju lika varmt ute som förra sommarens semesterdagar på Kreta.


Klockan 15.00 ... passerar jag en liten tavla av ännu mindre liten son, då kanske fyra år. 
Bilden togs i Floda, han sitter på altanen hos sin faster och farbror och säger, när jag råkar komma förbi, att han har "fått en pik i foten". Nu är han snart tjugoåtta år.


Lite över 16.00 ..., börjar jag förbereda middagen. 
Det blir stekt fisk med Leinas goda sås till.
1 bytta creme fraiche
1 tärning fiskbuljong som smulas ner 
Kokas upp - eller värms - så att buljongtärningen löses upp.
Tro mig eller ej, den är sååå god!
Aldrig har jag ätit så mycket potatis och morötter som sen jag mötte pv.


Vid 17-tiden ..., har pv kommit hem från årsmötet och är i full fart med att klippa gräsmattan.
Och tänka sig, vi är ännu inte i maj månad! 


Klockan 18.00 ...., tar jag paus och lägger mig på sängen och läser DN, en artikel om sångerskan Robyn. Solen kommer in bakom mig .., och jag upptäcker hur slapp min hud har blivit. 
Ja, ja. 


Vid 19-tiden .., tar vi bilen till parkeringen och sen kryckar jag mig ner till havet. 
Harry och husse är förstås också med.
Det var ljust ute - och är ännu -, men i motljus blev det så här. 

Och sen tog orken slut ,-)

14 kommentarer:

Hanna sa...

Härligt med frukost ute! Jag tillhör också den där pollenallergiska skaran, så jag håller mig också inne!

Vonkis sa...

Vilken underbar frukostutsikt.

mossfolk sa...

Och jag har så vansinnigt svårt att acceptera det här med pollenallergi. Hur kul är det att sitta inne när allt är så vackert ute?!
Kul med efit -jag fortsätter förstås att kika in under dagen :)

Anonym sa...

Hoppas du mår lite bättre efter en dag med lugn och ro och att du får vara värkfri kommande natt

Kattis sa...

Jag har förbjudit P att gå nära vår gräsklippare, trots att det snart verkar vara nödvändigt... Jag väntar på både blåsippor och gullvivor i mattan!

mossfolk sa...

Och våra tomatfröer var betydligt mycket billigare... men så är plantorna minst sagt av de rangliga slaget också.

Hjortron sa...

Tack för en fin skildring av din dag. Hoppas att du inte ska behöva "strong pills" till natten, utan sova gott och vakna till Tankar för dagen.
Här slår snart häggen ut och björkarna är väldigt skirt gröna, ja, det syns knappt - varm och fin dag, lagom varm.
KRAM till er
från oss

Anni sa...

Jag måste nog köpa färdiga tomatplantor för min frösådd är yttepytteliten. Men gräset, det växer ungefär som ditt!

noctivagus sa...

Tittar förbi resten av dagen :)

Anonym sa...

God morgon, tack för titten och är själv tillbaka för att se resten av din dag :-)
Tur att du inte hade kaffe hemma eftersom jag inte dricker kaffe ;-)

Hanna sa...

Sån himla vacker kvällsbild!
Hoppas du mår bättre idag.
Ja, det är lätt att glömma bort att det ännu är april, men i slutet på nästa vecka kommer kylan tillbaka. Sägs det. Temperaturen ska sjunka med mer än 10 grader. Rätt skönt tycker jag som pollenallergiker.

christel sa...

När min farmor satt med mig i knät älskade jag att sitta och känna på hennes "gäddhäng". Skinnet var lite kallare och mjukt att ta på.
Behöver jag säga att min farmor inte alls älskade det :))))

Caroline sa...

Vilka fina bilder från din dag, kvällsbilden var ju för vacker!
/Caroline

Elisabet. sa...

Till er alla: jag har inte haft ork att sitta någon längre stund vid datorn, så jag har inte tackat ordentligt för alla kommentarer.
Tack till er alla .., Hanna, Vonkis, mossfolk, Annie, Hanna, christel, Caroline, lifeblog, noctivagus, Kattis, aurorarum .., fick jag med alla nu?
Tack snälla rara!