torsdag 18 september 2014

Efteråt ...


... när jag suttit ute i solen i någon timme, med två hundar vid min sida,
tar jag bilen och kör till Steninge.

Jag har med mig min gamla baddräkt, den med lös resår, bara för att den är så himla skön.., och jag tänker att det spelar ingen roll, för det är säkert ingen där - på piren - den här tiden på dagen.

Det är det.
Det är sju personer just där.
Tre vuxna och fyra barn - barnen fiskar krabbor -.
Dessutom är dom vuxna kunder i affären och hejar vänligt när jag närmar mig.

Nåja.
Jag struntar i om hängrumpan syns mer än vad som är behagfullt och så kliver jag ner i vattnet som även idag är kring sexton grader och efter en stund kommer samma dam som badade samtidigt igår - hon som hade termometer med sig - och vi simmar omkring lite och förundras över att man uthärdar när det är så kallt.

"Men hade vi varit jättesmala, då hade vi nog tyckt att det vore outhärdligt ...?" säger kvinnan.

Och så kommer hon ihåg nånting som hände för något år sedan, två äkta par som var ute i en båt och alla dråsade i havet och endast kvinnorna överlevde, mest tack vare deras hull.

Jaha, ja.
Då ska man alltså inte säga att det är skönt i havet, utan iiiiisande kallt, tänker jag och ler för mig själv.

Men skönt var det!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag borde alltså trivas i ishavet. :-D

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, en sak är ju säker, jag ska aldrig mer säga att det är varmt i havet :)

Ulrika sa...

Haha!! :-D

Mian sa...

Men du ser mager ut på bilden!

cruella sa...

Asch, jag har inte så värst med hull och du vet ju hur jag är. Såg även riktigt magra, seniga gamla tanter simma Vansbrosimningen i 16 grader utan våtdräkt:-)