lördag 20 september 2014

Lördag ....

Vindruvsmarmeladen blev god. Men det blev många kärnor att spotta ut.

Och det är fortfarande som sommar ute, man fattar rakt ingenting.
Vi sitter på altanen och dricker förmiddagskaffe och tar var sin torr kanelbulle .., friherrinnans hund upptäcker sigge och jagar med våldsam fart iväg honom och jag blir ilsken och läxar upp honom (hunden, alltså), som inte bryr sig så värst.
Sen får han gå in och vara i hallen, medan vi andra sitter ute.

Efteråt börjar pv med dom nya fönsterna, men nu är det insidan som gäller.

Själv står jag i hallen och stryker skjortor och örngott .., och jag tänker på när jag var liten och fick fem eller tio öre av mamma för varje örngott eller handduk som ströks .., mamma skulle nog verkligen ha varit en anhängare av "jobblinjen" ..., hon arbetade nästan jämt, hade noll koll på hur mycket som kom in på kontot var månad och sparade i princip alla pengarna till resor.
Paris, New York, Montreal, London.
Å, hon älskade pulsen i storstäder och inte bara där .., hade hon fått välja hade hon arbetat på en akutmottagning.

På Facebook, på familjechatten, får vi meddelande från AP och Micke som har susat iväg till Hongkong .., och vi ser bilder på enorma skyskrapor och nånting som ser ut som valaffischer och AP skriver att "mitt i allt kaos är här så strukturerat, sånt passar en som driver projekt!"

Mellan varven tittar jag på väggklockan i köket.
Två timmar kvar tills jag ska moppa iväg till affären.

Ute i solen hänger tvätt på tork.
Där är inte en endaste liten vindpust .., och fortfarande, mitt på dagen ligger daggen kvar i gräset.
Det märks att det är höst.









Inga kommentarer: