torsdag 16 oktober 2014

Om utmaningar ...



Rara Annika i Ystad kom med en utmaning på Facebook, ja, en skulle lägga ut en svartvit bild under fem dagar på raken och sedan skulle en utmana någon annan till att göra samma sak.

Det där med att utmana andra, det bryr jag mig inte om  - många vill inte, men den som vill får gärna hänga på -, och svartvitt .., ja, jag visste knappt hur inställningen på min lilla Canon fungerar när det gäller sånt?

Till slut hittade jag rätt bland alla alternativ.

Det här är bild nr 2.

Den visar pv:s vita morgonrock och på ena ärmen syns en sotfläck och den fläcken gör mig så varm i hjärtat .., ty den vittnar om att herr pensionatsvärden är en omtänksam man som ofta eldar i pannan tidigt på morgnarna, allt för att det ska finnas varmt vatten till den hemmavarande sambon och så blir det ju lite varmt i huset också.

Såg ni att jag skrev "en" i dom två första meningarna?
Jag bara testade.

Nej, för mig fungerar det absolut inte .., det blir helt fel i mitt huvud .., och dessutom ser jag inte ordet man - i  just det sammanhanget -, som ett kön, jag ser det bara som ett litet ord.

Hemma i Västerbotten används ju ibland ordet "en" just som ordet "man", men personligen har jag aldrig använt det så.

"En skull ju ha vöre på bio ....", typ så.
"En hadd ju allri tänkt oppa den saken ...".

När min pappa pratade med sin kusin Sigge från Kalvträsk och då föll in i barndomens dialekt, då kunde det låta på det viset.

För mig blir det helgalet.

Så jag - den mest enjängda av enjängda .- fortsätter med man.

// Den västerbottniska dialekten - en av dem - en sju -åtta mil hemifrån kanske, kan man lyssna till här.

4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Jag håller med dig. För mig är det ett könsneutralt ord som betecknar en person i allmänhet, vare sig man eller kvinna, och som jag ibland använder istället för "jag" när jag inte vill verka personlig.
Så jag fortsätter också med "man"!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: vi kanske blir i minoritet vad det lider, men det må ju vara hänt ,-)

Dinah sa...

12 okt skrev SvT: Nytt feministiskt ord på frammarsch.
Jag blev mäkta förvånad då många äldre hemikring använd en istället för man.
T.ex. Set Öhman som jag gjorde en intervju med när jag gick i femman. Och jag vet inte om han direkt ansåg som feminist.

Elisabet. sa...

Dinah: nej, det är det jag menar och då känns det bara dumt - i alla fall för mig - att byta ut det.
Ler åt Set Öman och vad han kanske var - eller inte -.