måndag 8 december 2014

Kväller, tända ljus och Modiano ....


Nu börjar det märkas tydligt att julen närmar sig, i alla fall på jobbet.
Två postburar i stället för en .., stooooora paket från firmor som säljer leksaker .., trångt i posthyllorna!
Som man välsignar kunder som snabbt hämtar ut sina försändelser!'

Arbetar tillsammans med Felicia, denna rara tös som ska bli lärare.
Varje måndag med henne.
Allt flyter på ..., det behövs liksom inget prat, inga överläggningar.

Vi får veta att affärens klippa har sagt upp sig för en annan - högre befattning - i en annan butik.
Som en stor ledsnad är det som singlar runt bland oss övriga ..., även om vi säger lycka till och det blir nog bra.
Ingen människa lär vara oersättlig, men ibland undrar man....

Väl hemkommen - med ett värkande högerknä - blir inte mycket gjort.
pv har återigen tappat rösten ..., och själv ligger jag ensam på soffan Ektorp och tittar på Nobelstudion där kemipristagarna presenteras.

Inte ett uns begriper jag, men det är intressant ändå ., kanske mest det här att man får se människorna bakom olika upptäcker.


Sist av allt presenteras litteraturpristagaren Modiano, vars böcker är okänd mark för mig.
Hans dotter - för övrigt gift med en blond, svensk man - berättar ömsint om sin far ..,  men säger att det inte pratades så mycket känslor i hemmet, ja, i hennes barndom.


Barndom. Framme t.v. min australiensyster och hennes kusin. Själv är jag bara 1 år.

Jag tänker tillbaka på min egen barndom och konstaterar att pratades känslor, nja, det gjordes det inte hemma hos oss heller.

På spiselhällen stod ett inramat fotografi av mina systrars mamma, på bilden var hon märkt av sin hjärntumör och hade en turban runt huvudet -, och så hade hon en lusekofta ..., fotografiet stod där i säkert tjugofem år - hon fanns där, men ändå inte -.

Ibland följde jag mamma när hon gjorde fint på graven.
Ivar Nilssons familjegrav stod det på stenen ..., och jag hade sån oro över var min mamma skulle hamna? Skulle hon få ligga ensam i en annan grav, medan pappa och hans första - unga - fru , skulle vila tillsammans, intill varandra?

Och om dom kom till himlen (betänk att jag gick i söndagsskola), vem skulle han då välja?
Skulle mamma då bli ensam?
Ratad?

Mina systrars mamma och så pappa, förstås.

En gång frågade jag pappa om han någonsin hade pratat med mina äldre syskon om deras mamma, hon som dog så ung?

"Nej, det har aldrig blivit av ..., jag vågar inte .., dom frågar inte heller ..", sa pappa.

"Men det är kanske för att du inte tar upp det, dom var ju så små när det hände ..., det blir måhända nån slags rundgång av rädsla eller hänsyn ...?" sa jag och pappa sa att så kanske det var.

Det hände ofta att han drömde om sin första fru; att han nattetid vaknade badandes i kallsvett ...,  och han skrek högt .., då hade han - i sömnen - , sett henne i kistan eller levande ..,  och jag tänkte ..., så mycket ångest!

Allt det kommer jag att tänka på medan den till synes så vänlige herr Modiano intervjuas.

Och nu är det nästan midnatt.






1 kommentar:

Bloggblad sa...

Starka känslor... Så svårt att prata om! Och- på senare år har jag förstått att vissa har svårt att lyssna till andras prat om svåra och starka känslor... Och då blir det tyst.