fredag 12 december 2014

Så här blev det ..., här är vinnarna!


Den arme pv får idag vara alldeles tyst, så jag bestämmer att vi tar en dragning och struntar i att filma, vi tar vanliga kameran.

Här ligger ni bloggvänner och har det trevligt (ja, det hoppas jag i alla fall).
Trevligt att du Lena i Östersund vågade dig på att vara med än en gång!
Härligt! 


Och så hamnar lotterna i tråskålen som min morfar har gjort.
Tänk, att Erhard Westerlund har hållit i skålen .., karvat och haft sig..., vänt och vridit på den för att se hur den skulle bli!



Plötsligt hörs en röst från himlen!!
Va?
Jo, men det visar sig vara självaste skåltillverkaren - min morfar -, och nu vill han hälsa till alla bloggvännerna och så tycker han att jag gott kan lägga in en bild av honom också!

"Du vet Elisabet, skålen jag gjorde, inte hade jag väl kunnat drömma om att den skulle användas till nåt sånt här inte .., då, när jag satt där och kniven och försökte få den fin, men det här med lotteriet är ju bara trevligt!" säger han.

Och så erkänner jag att .., ja, från början, då kanske den där slitna skålen inte framkallade så värst varma känslor, men sen, när jag blev äldre .., då blir jag alldeles varm i hjärtat var gång den används.

"Då tänker jag på dig morfar ... och på hur trist det måtte ha varit att lämna jordelivet en nyårsafton när man bara är trettio år och har tre småttingar, varav den yngste är bara några månader och du vet .., den lille pojken blev inte heller gammal, han dog vid 21 års ålder, jaha, ni träffas dagligen där uppe .., på det viset?"

Så där småpratar vi lite och sen tackar han för sig och säger att nu har han faktiskt annat att syssla med och det har ju vi också.


Dragningen, ja!
Pv, han blundar som vanligt.
Ser ni att han har tunnats av lite?
Idag har han återigen besökt vårdcentralen och fått cortison - flytande -.
Kanske-kanske-kanske att rösten återvänder.
Och orken.

Just ja .., och så rör han runt i skålen .., nu ska vi se .., vem vinner korsordstidningen tro ...?
Kanske Ulrika i Dalarna, hon som nattetid brukar lösa korsord?
Eller Eva på Frösön ..., eller Monet i Frankrike .., eller Anne i Mantorp ...?



Nix pix, det blev den före detta specialläraren Eva i Tyresö (Våg) som får ägna sig åt korsordslösande!
Jo, men det blir nog bra, om du har tid med korsord mellan läxläsandet tillsammans med barnbarnen?
Jodå, det ska nog hinnas med.
Grattis Eva! 
Nu ska vi se vem som får domherrarna som kommit flygande från Göteborg  ...?



 Oj, så han rör om i skålen .......!


Jo, det visar sig bli Barbro i Uppsala!
Hon är Fisk, bara så ni vet.
Grattis till dig också Barbro!

Och så ett stort tack till Anne i Mantorp (Vattuman) för den fina pennan .., till friherrinnan (Skorpion) för suddgummit, till Ann i Göteborg (ännu en Fisk) för fåglarna och harry (oxe) får en extraklapp för korsordstidningen.

Tack till alla som har delat med sig av glädje och värme!





10 kommentarer:

mossfolk sa...

Grattis till vinnarna! Det gick ju fint med en dragning såhär också :)
Och vilka fina domherrar!

Hoppas nu att cortisonet hjälper kvickt!

Evas blogg sa...

Det där gick ju jättebra! Grattis till vinnarna. Och vilket fint samtal du hade med din morfar.

Evas blogg sa...

Och krya på dig pv!

Eva i Tyresö sa...

Bra vi löser mycket korsord. I VI och DN. Svåra. Vi hjälps åt.
Kram! Tack!

Anonym sa...

Grattis till er alla :)
Lena i Östersund

Tankevågor sa...

Grattis till vinnarna och vad trevligt det var att få träffa din morfar! :-)

Men usch så trist att vara sjuk så här före jul! Själv har jag ett krånglande knä som gör ont....skada på minisken säger sjukgymnasten så nu går jag och väntar på en röntgen. Men inget lär väl hända före jul.

Monet sa...

Han har nog helt rätt din morfar, det där med att de träffas dagligen däruppe. Det sa min flygarfarfar till mig igår också när jag skickade bilden till dig. Han seglar lite tillsammans med minpappa som heller inte blev så gammal, fyrto år och med fyra små döttrar.

Hoppas innerligen att det nu vänder för pv. Att han tunnat ur syntes redan för ett bra tag sen. Du får koka risgrynsgröt med mycket grädde till honom nu till jul!

Babsan sa...

Men gud så glad jag blir😛😛😛😛Sjukskriven och eländig så det där blev en kick

Elisabet. sa...

mossfolk, Eva på Frösön, Eva i Tyresö, Lena i Östersund, Tankevågor och Monet: ja, tack att ni inte knorrade över sättet som dragningen fixades. Men han är så risig, så risig.

Och Babsan: är du OCKSÅ sjuk!? Krya på dig nu!

Monet: risgrynsgröt kokar han helst själv .., i timmar! Men nu blir det andra bullar av, för jag har beställt en fin emaljerad järngryta (tack för tipset Ulrika!) via Kammebornia, och då sköter den själv gröten, i ugnen.

Eva i Tyresö sa...

Följ Monets råd!!!Det behövs mycket för att han ska komma igen.
Han som vill träna!