söndag 7 december 2014

Livet ...


Vid sjutiden på morgonen kommer sms på familjechatten från två av barnen.

Den ena har arbetat natt på en neonatalavdelning och skriver lyriskt om sitt arbete; aldrig någonsin har hon trivts så bra på en arbetsplats, aldrig funnit jobbet så  intressant.

"Full fart hela natten!" skriver hon som nog mer än gärna hade arbetat på en akutmottagning.

Den andre har också arbetat natt.

Han berättar om en vandaliserad ambulans i Malmö och skriver att nu är han trött och ska sova, ett nytt pass börjar om inte allför många timmar. Nästa höst blir det flera månaders sjukvårdsutbildning för hans del, innehållande bland annat praktik på såväl ambulans som akutmottagning.

"Ååå, du kommer att älska det!" skriver hon som är storasyster.

Själv ligger jag under täcket och lyssnar till P1:s nyheter.
Det handlar om brandbomber och stenar som kastas.
Och Jihad i Rågsved som ser sin lastbil brinna upp.

Sen väljer jag detta.
Mest för att lugna själen.

9 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Å tack älskade vän för Lars Lerin.
Jag älskar den mannen.
Tankar för dagen var underbara!

Evas blogg sa...

Så mycket elände just nu. Ibland behöver man verkligen lugna själen. Ingen lotteridragning idag?

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: han är så otroligt mänsklig!

Och Eva på Frösön: Thomas har nästan ingen röst och det är så mörkt både ute och inne, så vi väntar ett par dagar., jag skrev om det tidigare i veckan ,-)

Anonym sa...

Du vet att fantastiska Lars Lerin är värd för "Vinter i P1"den 1.1.15.? Något att längta efter.
Kram/Solbritt

Evas blogg sa...

Aha. Det är jag som läser dåligt.

Andra året i Hjo sa...

Rågsved ja... Glad blir man ju inte. Men med dina barn låter det bra. Fantastiskt bra.
Trevlig kväll!

Elisabet. sa...

Eva på Frösön: ,-) Man lusläser ju inte allting folk skriver.

Anda året i Hjo: jo, det får man vara glad åt.

Pernilla sa...

Underbara tankar för dagen. Jag sjönk ner i soffan och lyssnade, hade kunnat sitta där i timmar med den kloke mannens sammetslena röst i rummet. Tack!

Elisabet. sa...

Solbritt: tack för tipset! Det ska jag boka in .., arbetar jag så får det bli en repris :)

Pernilla: visst var den .... fin!