tisdag 3 januari 2017

I två dagar ....

... har jag varit hemma från jobbet.
Igår med våldsam yrsel och sprängvärk och idag allt bättre.

Nu på kvällen helt okej.

Vad har jag gjort dom här två dagarna?


Svar: jag har tittat på nio avsnitt av den norska succéserien Skam där man får följa ett gäng ungdomar i gymnasiet och jodå, jag hade hört mycket om hur bra den är och allt sånt, så jag tänkte att jag tittar väl lite på det första avsnittet och ser vad det handlar om.

Till en början trodde jag att jag hamnat i en reklamfilm för Sodom och Gomorra :)
Nu, långt senare, är jag fast.
Vilka skådespelare!
Och så finurligt med inte så långa avsnitt!
Och så allmänmänskligt det hela är!

För den som tidigt blev mamma och hoppade av gymnasiet, flyttade söderut och fick ännu ett barn, blev det aldrig någon vild gymnasietid och kanske var det inte heller så här då - på sjuttiotalet -?

Men ändå finns det ställen av igenkänning och jag fylls av en sån ömhet för dom här ungdomarna och deras tillvaro.

Visst .., det skiljer fyrtio år och mer än så mellan mig själv och huvudpersonerna, men det handlar också om alla oss andra.

F a n t a s t i s k t, är det.

Men jag har inte enbart suttit framför tv:n.

Jag har också slagit alla personliga rekord vad gäller tidig bokning av hotell!

Det vita huset är hotellet ....

Idag har jag nämligen - utan att ens veta om jag får semester då - bokat hotell Alp de Veenen i staden Amstelveen utanför Amsterdam. Tanken är att vi kör bil från landet Halland, övernattar någonstans i Tyskland och därefter tillbringar måndag - fredag i och omkring Amsterdam.
Först hade jag bokat ett hotell i centrala A-dam; det skulle kosta oss drygt åtta tusen för fyra övernattningar, sen ändrade jag och fick det här boendet för halva kostnaden.
Det går spårvagn/buss till city och det tar ungefär en halvtimme.
Ja, det blir bra.

Och här kan vi sitta om kvällarna och ta ett glas vin och vila benen, då, den första veckan i augusti ,-)

Perfekt med booking.com där man kan boka och sedan välja alternativ där möjligheten att avboka finns - utan extra kostnad - och med lång framförhållning!

I morgon har jag ledig dag.
Då ska jag som vanligt gå ner till den ensamma hästen och ge den äpplen och morötter och på eftermiddagen är vi bjudna till friherrinnan på middag. Hon frågade om vi tycker om kapris? Nej, wienerschnitzel blir det inte, sa hon.

2 kommentarer:

Kattis sa...

...och två versioner av William är mina killar! (Tillika fäder till mina barn!) ❤ SKAM

Elisabet. sa...

Kattis: det var inte illa ,-)