onsdag 4 januari 2017

Uti vår hage ....


Det allra bästa med att åka till mormor i Dikanäs, det var förstås att få följa mamma till lagårn.
Då tog mamma hand om mjölkningen av korna och gjorde rent och fint i båsen och jag tyckte att det var så otroligt roligt!
Tänk, att mamma som hemma i Malå var så fin i sin sköterskeuniform, hon blev som en annan människa när hon kom hem till de sina.

När mamma var tretton år föddes moster Lisbet, det är hon som är på bilden.
Hur gammal kan hon ha varit där ..? Åtta år kanske?
Då borde mamma vara i tjugoårsåldern.
Bilden togs utanför lagårn, det var där lilla killingen skulle visas upp.

Mamma hade alltid en rätt rationell inställning till djur.
Ingen stövare låg i sängen (förutom när mamma arbetade och pappa lät Buster hoppa upp) och hade hon levt ensam hade hon säkert inte haft hund. På äldre dar, i Bolivia och Argentina, hade hon såväl katt som papegoja och en tam tapir.


Hur jag själv har det med djur, vet ju den som läser här.
Var morgon tar jag några äpplen och morötter och går ner till hästen - den som står ensam i sin hage - och det har tagit ett tag att få honom att känna tillit, men nu kommer han lullande och äter ur min hand. Men oj, vad jag önskar att jag finge (eller vågade) rykta honom och göra honom fin.

Snett mitt emot går andra hästar - mer frimodiga - i en hage för sig .., och ännu lite längre bort ytterligare två hästar., Alla får äpplen och morötter.


  
Anders matar djur på ett annat vis. 
Eller det är Maja som har matbitar i handen och serverar på det viset.
Bilden har jag tagit från hans instagramkonto och jag har lov ,-)
Det var alltså Anders som höll i kameran.

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Han har verkligen fallenhet för att fotografera, Anders! Återigen en jättefin bild!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, jag tycker också så mycket om hans bilder!