måndag 2 januari 2017

Och så ännu en lista ....

Inspirerad av Anna i Sheffield och en annan Anna - i Porto - hakar jag på.



Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Jodå, jag gick fram till ett sällskap till synes gladlynta konstaplar - det var i Edinburgh under prideparaden - och frågade om dom kunde tänka sig att göra tummen upp för Anders som skulle fylla trettio. Sen blev det gruppfoto ("kom och ställ dig här hos oss!" sa en av konstaplarna) och jag fick stå i mitten och tyckte att det var alldeles oerhört genant och när jag gått därifrån kom andra kvinnor fram och bad om en gruppbild, ja, dom ville också stå i mitten och vara omringad och poliserna ställde glatt upp. Pv stod en bit därifrån och log.
Under själva prideparaden kom en ung man med ett plakat där det stod "hug me!" och då hoppade jag in i ledet och gav honom en kram. Då log pv igen.

Vilka länder besökte du?
Det var inte många; Storbritannien och Danmark.

Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
Jag hoppas på ett värkfritt år; att herr Toksvig-Larsen kan fixa mitt gamla protesknä på nåt vis. Det vore underbart!

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Inget särskilt. Men jag minns förvåningen när vi vaknade, lyssnade till nyheterna och hörde att Donald Trump hade vunnit i presidentvalet. Pv var i det närmaste i chock.
.
Vad var din största framgång 2016?
Framgång?
Nja, det var nog inget särskilt.

Bästa köpet?
Utan tvekan besticklådan från Ikea, tänk, att en besticklåda kan göra sån skillnad! Jag tror att den kostade femton kronor! Och den dyra spotlighten, tillverkad i Varberg av alla ställen. Då hamnade pv också nästan i chock. Ja, har man en smålänning till sambo så har man. (Men jag betalade den själv).

Vad spenderade du mest pengar på?
Utan tvekan resan till Skottland/Cornwall och Skagen. Den senare blev väldigt dyr, jag hade inte räknat med den starkare danska kronan och alla broavgifter. Illa planerat, Elisabet.



Gjorde någonting dig riktigt glad?
Hur mycket som helst!
Alla bad i havet .., oväntade möten med alla möjliga människor ..,  glädjen i att nelly trivs här, båtturen i Stockholms skärgård, festen på Ekerö. Och mötet med terriern Ivar i Skagen. Och doften av poppel.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ingetdera.
Jag hade mer ont än tidigare och det har begränsat mig i det mesta, men i det stora hela har jag nog begåvats med ett gott humör. Jodå, jag kan bli tvärarg, men det går över inom fem minuter.

Blev du kär i år?
Absolut! I Ivar, hunden.

Favoritprogram på TV?
Det måste vara "Line of duty" som vi såg fram emot varje söndagkväll.




Något du önskade dig och fick?
Resan till Skottland. Och Cornwall. Båtturen i Sthlms skärgård.

Något du önskade dig och inte fick?
Ett knä som inte är så eländigt.


Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Blev ett år äldre. Närmade mig pensionen.
Fick en underbart fönster från Lisbeth (Tankevågor, f.d. Londongirl) som visar handelsboden i Svartsö, där hon och maken Anders brukar handla sommartid.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, det vanliga .., mitt knä.




Vad fick dig att må bra?
Närheten till havet.
Alltid.

De bästa nya människorna du träffade?


Spridda möten bara ..., som paret från Schweiz i Cornwall.
Dom bodde på loftet och vi en trappa ner, men vi möttes till frukost.
Härliga människor! Varma och goa.



Eller dom här glada människorna som satt bakom oss på sightseeingbussen i Edinburgh.
Det ösregnade och jag vände mig om och tittade in under deras regnskydd.
Leenden.
Glädje.
Detta var alltså i början av juli!


Eller besöket av Tryggve och hans mamma i affären.
Tryggve - cyklisten - som en gång övernattade hos oss - en helt obekant människa - bara så trevlig!
Nu tittade han in i butiken för att hälsa på.

Mest stolt över?
Inget särskilt.
Jo, att jag vågade fråga femton - tjugo totalt okända människor, kanske fler än så, om en hälsning till Anders på hans födelsedag, ja, det var i Skottland. Till en början var jag ganska nervös inför att ställa den där frågan och be att få filma .., mot slutet tappade jag all rädsla.
Och jag gick in på en polisstation i Kyle och ut kom en blyg polis och pratade in en hastig hälsning.
Ingen sa nej.
Alla loooog.



Bäst var Danny McFee i Plockton.

Högsta önskan just nu?
Att bli bra i benet så att man får ett mer ..., eller ett mindre begränsat liv.
Att Donald Trump som president ska lugna ner sig lite ..., att IS ska försvinna från jordens yta .., sånt förstås, men det är ju mer allmängiltigt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig berättelse , en en gång nämnde du jobbet.

Kram Ftiherrinnan

Anonym sa...

Inte en gång ska det stå

Steel City Anna sa...

Visst ar det kul att ga igenom aret sahar! Lite mer grepp om den flyktiga tiden far man anda tycker jag.

Monet sa...

Och du nämnde ditt knä, värk och begränsningar på olika sätt mest hela tiden. Inte som gnäll, missuppfatta inte. Men det står ju för att du faktiskt nu får stå på dig, tjata om det behövs, utnyttja vårdgarantin, ja vad man nu gör i vårdköeländet i Sverige. Det är rena skandalen att du tvingats ha det så här i flera år, att du också blivit felbehandlad från början och sen inte trodd och framförallt inte åtgärdad. Vi som här i Frankrike har Europas erkänt bästa och mest tillgängliga sjukvård tar oss för pannan och det gäller också pv och att man inte under alla år åtgärdat hans flimmer på rätt sätt. Helt eländigt är det och bidrar i hög grad till vår tveksamhet att flytta tillbaka till Sverige och behöva utsättas för detta. Nu vet jag att du tycker att du/ni får skylla er själva till delar eftersom ni accepterat att ha det så här och det är säkert så. Men det är likafullt oacceptabelt och inför det nya året önskar jag dig ett snabbt och professionellt omhändertagande så at du får tillbaka din livskvalitet!

Lycka till och fortsatt Gott Nytt År!