onsdag 23 augusti 2017

Det ena eller det andra ....


Inte vet jag .., kanske påverkades jag av arbetskamratens pappas hastiga dödsfall eller så tänkte jag på Kim Wall och hur kort hennes liv blev och så allt annat förstås, men i alla fall bestämde jag mig för att verkligen Ta Vara På Den Här Dagen.

Så det gjorde jag.
Packade badväskan med kaffetermos, vatten, två mariabullar, Åsa Advics bok "Isola", baddräkt och handduk och en grön fleecefilt och så cyklade jag Steninge.
Det är precis lika vackert i Stensjö där vi bor, men jag tycker om att inte vara helt alena på stranden, då passar Steninge bra.

Efter två timmar i solen vände jag hemåt .., klippte gräset på västra sidan av huset .., plockade bort .., gick lillrundan (som inte är sååå liten) med såväl Nelly som Harry och det tar  T I D .., för Nelly går i slowmotion-fart och det får hon göra. När vi har ett par hundra meter kvar innan vi är hemma, förvandlas hon; då springer hon i raketfart!
Upptäckte två överkörda grävlingar, numera platta som kuvert!

Fick ett mejl från pv där han berättade när han skulle komma hem (han hade rullskidat till jobbet och skulle ta bussen).
Körde till Haverdal och köpte räkmackor från fiskbilen som är på plats varje ondag, plus en stor, rökt makrill som får bli morgondagens middag .., fixade kaffe och en öl (till pv) och så hämtade jag upp honom och i en timmes tid kanske satt vi just här uppe vid slänten, mellan vandrarhemmet och stranden, och hade det allmänt trivsamt.

Jag frågade hur han haft det på jobbet och han berättade om nya klassen där alla elever hade fått presentera sig och berätta om sina intressen och vilken skola dom kom ifrån? En av eleverna visade sig komma från Ljungby, eller bor i Ljungby och pendlar alltså med buss.
Ja, det går ju det med, det gör skolungdomar hemma också .., pendlar mellan Malå och Lycksele, nio mil enkel väg.

Innan vi gav oss av hemåt tog jag ett nästan-kvällsdopp, allt medan pv packade ihop filtar och allt det andra och nu är det kväller och mörkret faller så sakteliga. Husets herre tittar på hemska serien "Paula" - som är för kuslig för mig - och jag sitter här och skriver.

Två lediga dagar till återstår, plus halva lördagen.
Det här schemat .., det är en sån ofattbar gåva, så det är inte sant!

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Men tänk att få bo så där. För mig ser och hörs det som rena himmelriket. Här har knappt någon badat denna sommar, som aldrig kom. Jag trodde på en fin sensommar men icke. Runt tio grader mest varje dag, mest mulet och kallblåst. Just nu tittar solen fram och då blir jag glad, nästa minut kan det regna så det blir lite hattigt att springa ut och in. Fortsätt njut v dina lediga dagar i ert paradis. Jag njuter av att titta på dina bilder. kram.

Anonym sa...

Häromdagen tog jag också ett dopp. Hade dragit ihop ris i ett par timmar och det såg så härligt ut på havet. Tog termometern med mig och travade ut. Det är väldigt långgrunt så jag hann bli lite kall om benen. Men jag doppade mig två gånger i alla fall innan jag tittade på termometern. Den visade 10 grader. Sen satt jag framför kaminen och värmde upp knäna.... Nu är det nog slutbadat för i år! ellem

Elisabet. sa...

Eva på Frösön: ja, jag ska säga dig att det känns som att bo i paradiset också! Det var det här jag längtade efter när vi bodde i Malå .., längre somrar och tidigare vårar. Och jag är så glad att jag vågade flytta till Halland!

ellem: nu blev jag mäkta imponerad! Tio grader och "jag hann bli lite kall om benen" ..., det är s t r o n g t!