torsdag 27 september 2018

Lite ledig dag ...


Ja, inte så lite heller, en helt ledig dag är det och känns som en sån också.
I morgon är det båtupptagning i Skallkrokens hamn och idag  m å s t e  masten plockas ned och läggas på vinterförvaring. Jag följer med och hjälper till så gott jag kan; vevar och har mig (till vänster om den ena mannen syns veven och den är tung att dra ...) .
Dom här två männen står mest och tittar på, kanske är det deras tur senare idag?


"Nej, men nu måste vi fixa nya - finare - plaströr som håller stagen!" säger jag.
Sånt tycker inte pv är så viktigt.
Och till nästa sommar ska vi ha nät runt delar av båten, så där så inte harry dråsar i vattnet.
Lite ska det väl ändå hjälpa.


Och det skruvas och tas bort små, små, små splintar eller vad man ska kalla det.


Sen är det någon annans tur; jo, mannen i röd jacka är kund i affären och det är hans och sonens (kanske familjens) båt som nu står på tur. Då hjälper vi till så gott det går.

Och friherrinnan kommer och dricker kaffe med oss; vi sitter på klubbhusets veranda där det är lite lä. Tittar man på bilden ser det ut att vara kav lugnt, men så är det inte .., det blåser friskt där ute!


Får ett samtal från B på jobbet.
Kan jag möjligen ta morgondagen också?
Jag säger att det går bra.
Då blir det tre dagars arbete (igår, i morgon och på lördag) den här veckan och det blir perfekt och nej, jag skulle inte alltid vilja ha det så, men när det nu inte är på det viset, blir jag bara glad.
Visst! Man kan leva på grundpensionen (jag tar inte ut tjänstepensionen förrän jag blir 65, men det blir ingen enorm skillnad), men när man nu  k a n  påverka det hela, så gör jag det.
Tycker man dessutom om sitt arbete, är det ju inget elände.

Och titta!
Upptäcker att min Isop i rabatten har börjat blomma!
För den som inte vet det, så om man drar med fingrarna över isop-bladen, känner man doften av stövarvalpar .., så där som när valparna är små och man pussar dem på magen!
Lycka, rakt av.
(Ja, jag vet att jag har berättat det förut, men ni kan ju ha glömt, ni blir ju också äldre -).

Inga kommentarer: