måndag 17 december 2018

Före och efter ....


Jo, jag kan  v e r k l i g e n   sakna mitt mörka hår, men nu är det som det är.
Jag fick våldsam av allergi av färgmedlet och orkade till sist inte kämpa emot.
Men fortfarande känner jag inte igen mig själv ibland.
Det är som att man blir en ny människa.


När det blåser ute och håret virvlar runt ansiktet, är det jag ser inte längre mörkt, utan ofta kritvitt.
Sånt.
Och det är inte lika mjukt som tidigare.
Strävare.

Färger som jag älskade att ha innan det blev grått, stämmer inte alls längre.
Och ögonbryn kan man kanske köpa på Åhléns.
(Det är läsglasögon jag har, om någon undrar).

Bäst av allt: känslan att nu får det bli så här.
Det är så det får vara.

På nåt sätt är man befriad.
Just så.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så så så FIN i detta nya tycker jag!
Jag tycker grått/vitt hår är vansinnigt vackert!

/Ulrika

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, så angenämt är det inte ...., men som sagt var, befriad är känslan. Tack för snällord!

Lena i Östersund sa...

Godmorgon! Du är så fin i den nya färgen, jag tycker du passar väldigt bra i den. 🎀💇
Mitt tidigare mörkblonda(råttfärgade) hår är nu för tiden grått i alla möjliga nyanser, klart snyggare än det råttfärgade 😀

Bert Bodin sa...

Snyggt, tycker jag.
Och inga "tatuerade" ögonbryn, tack.
😉

Anna-Lena sa...

Tycker också det är väldigt snyggt (och bekvämt såklart). Jag är heller inte något stort fan av väldigt markerade ögonbryn, om de inte är helt naturliga. Kanske för att jag själv har väldigt ljusa ögonbryn och alltid tyckt jag ser så konstig ut när jag försökt bättra på dem lite med färg.

Elisabet. sa...

Bert och Anna-Lena: jag menade inte tatuering eller nåt, bara att kanske fylla i lite, eller färga. Jag har aldrig i hela mitt liv målat ögonbrynen, men nu försvinner dom snart ,-)

Elisabet. sa...

Lena i Östersund: för mig blev det ohållbart och dagen efter att jag slutat i affären, beställde jag tid hos frisörskan och sa att nu får det vara nock ,-)

Rexxie sa...

Supersnygg!!!

WalkaboutSweden sa...

Förstår vad du menar, det är ju en stor skillnad.

Men! Du ser så mjuk och fin ut i det ljusa. En ny kvinna.

Känner igen din tankar om att liksom all färg försvinner ur ansiktet också.
Jag har själv börjat "måla" i mina ögonbryn lite när jag lämnar huset, annars syns jag inte. ;)

Åse sa...

Åh, vad fin du är. Jag längtar efter mina grå strån och driver de andra i symötet till vansinne.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ibland när jag kliver upp på morgonen och möter mig själv i spegeln, är det mamma jag ser. Den känslan har jag liksom inte vant mig vid, hur fin mamma än var. Och det är inte mamma som ung som jag tittar på ,-)

Åse: numera kan man ju färga håret grått, så där supersnyggt grått! Jag tror att jag får samma gråfärg som min mormor .. , inte det där silvriga.

Elisabet. sa...

Rexxie: å, du är så vänlig!

mossfolk sa...

Det är verkligen såååå fint!!! (känns kanske som en rätt överflödig kommentar, eftersom alla andra redan har skrivit just det) Min mamma färgar ögonbrynen och det verkar hemskt praktiskt. Nästan så att jag också har funderat på det... men så är det den där detaljen att de tydligen då också ska plockas och se sådant har jag aldrig brytt mig om... och ämnar inte göra heller.

Elisabet. sa...

mossfolk: nej, jag har inte heller plockat ögonbrynen, jo, nån enda gång. Här är det bedrövligt dåligt när det gäller sånt där.

Anonym sa...

Snyggt ������
Kerstin i Dalarna