torsdag 13 december 2018

Lucka 13 ....


Idag är det Lucia.
Åååå, det är en högtid jag tycker om!
Det här kortet kommer från Eva i Tyresö och hon berättar så här om bilden:

"Så här såg vårt luciatåg ut på Norrgården i Norrköping när jag växte upp. Det fanns många trappuppgångar, kanske sju? Dom stora killarna vill vara med, för det blev mycket godis som vi delade på efteråt.

Det är jag som är lucia med levande ljus och min lillasyster Karin är minst.
Året är nog 1953.
Min kompis Gunilla är tärna bredvid mig och hennes lillebror står bredvid henne.
Ingen vuxen var med alls, men mamma sprang nog efter för att kolla elden."

Tack Eva som delade med dig!


Och här en annan Lucia .., nämligen friherrinnan som under många år kom till affären och lussade för sina arbetskamrater. Då hade hon med sig förning också, ja, det var en väldig service på den tiden.
Men vad hade vi sirap till ...?

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Bjöd hon på gröt? Det är väl inte helt ovanligt med lite sirap på gröten (även om jag förknippar det mer med uppstekt risgrynsgröt än bara vanlig risgrynsgröt). Uppstekt risgrynsgröt med lite sirap på är för övrigt en underskattad rätt! :-)

WalkaboutSweden sa...

Vilka fina och charmiga bilder!

Anonym sa...

Kan det ha varit saftsås till gröten?
PV

Elisabet. sa...

Rexxie: jo, det var sirap på bordet även hos friherrinnan, till gröten. Men jag tog lite strösocker i stället ,-)
Stekt risgrynsgröt har jag aldrig i hela mitt testat, men det kanske inte är så pjåkigt. Pv tillhör dem som står och rör i grötkastrullen nån timme och gör jättegod gröt!

Pv: nej, icket!

Walkaboutsweden: ja, särskilt den övre med alla småttingarna! När Eva berättar om sin uppväxt, så är den så väsensskild från min egen. Uppvuxen i stora hyreshus med sju uppgångar i Norrköping!!