onsdag 12 december 2018

Lucka 12 ....


I december 2015 såg det ut så här hos Eva på Frösön.
Det hade bakats i bagarstugan och fönstret blev ett "dagens".
Tack igen, Eva!


Samma månad skriver Nelly ett brev och berättar om livet i det gula huset.
I ett års tid har hon då bott här.
Alldeles enkelt är det inte.
Och värst var det med Sigge.
Här en länk om någon vill läsa.


I december 2011, den tionde närmare bestämt, berättar Fru Grå i Ystad (fru Grå heter egentligen Ingalill och var trofast kund i affären) om sin pappa.
Så här skriver hon:

"Det här är min pappa, Anton, någon gång tidigt 40-tal. 

Idag 110110 fyller han 100 år. Jag fick ha honom i livet till 1993.

Pappa arbetade som brandförman på Karlskoga brandkår och på fyrtiotalet hade alla brandmännen job-rotation.

Det var bränder, ambulansutryckningar, bilvård, fysisk träning och som på fotot: reception/växelbevakning.

Det var hit man ringde om det brann eller om det hänt någon olycka.
Så såg en modern telefonväxel ut då.

Visst är han stilig min kära pappa Anton i vit uniformsjacka!

Många hälsningar från Fru Grå."

// Underbar historia Fru Grå! Och ja, så stilig han var, din pappa!


4 kommentarer:

Unknown sa...

Tack Elisabet. Det var en mycket fin påminnelse om min käre Anton.far. Det är saknad efter "di gamle" men en vacker sådan eftersom de har fått leva långa liv och förhoppningsvis bra liv. Stor kram till dig. Ska bevaka din blogg lite mer.

Elisabet. sa...

Fru Grå: jättetjusig var han! Ser snäll ut! Du behöver inte bevaka bloggen .., jag tänker lägga ner den till nyår.

Cecilia N sa...

Vad säger du nu, människa?!

Elisabet. sa...

Cecilia: ja, alla lägger ju av, det känns som om man är ensam kvar! I min blogglista är det ytterst fåvsom uppdaterar. Känner du aldrig så?