fredag 22 mars 2019

Fredagmorgon ....


Det är rent obegripligt hur genomtrött jag har varit den senaste veckan!
Det är som om all energi bara har slörpat iväg som det sista i badvattnet och jag somnar inom två minuter och sover så hårt.

Igår blev det i alla fall arbete i fem timmar och där är jag hur pigg som helst.
Och det var så underbart roligt!

Jag tänkte .., efter ett par timmar bakom kassan .., att mötet med alla möjliga människor, det ger så mycket, så där så det kändes som om hjärtat skulle sprängas.
Många pratar om pensionen.
Dels dom som - precis som jag själv - är nyblivna friherrar eller friherrinnor - och andra som står på tur. Där var en kvinna som berättade hur hon njöt av varje dag hemma. Hon hade för några år sedan drabbats och behandlats för cancer, blivit friskförklarad men då, fast det var något år kvar tills den riktiga sista-på-jobbet-dagen, beslutat sig för att gå i förtid.
Och detta att vara hemmavid och få tonåriga barnbarn på eftermiddagsbesök (hon skulle bjuda på våfflor), ja, men det var för henne själva sentensen av ett gott liv.
Och så förstås, att ha fått livet åter.

Överallt i affären ser man karlar med verktyg.
Bakom ryggen på mig i kassan målades det för fullt. Vi pratade (jag frågade) om hur det är att vara målare; fördelar och nackdelar .., om han trivdes med jobbet, vad som var bäst ., och lönen. Kanske blev jag inte sååå förvånad, men det var rackarns vad dom tjänar bra, hantverkarna!


Vi var fyra stycken på morgonen.
Marie i delikatessen, Jocke - nye butikschefen - Mange - ägaren - och jag själv.
Medan jag gjorde i ordning kassorna, var Marie i full fart med att ordna några bufféer.
Å, så makalöst vackra dom blev!


Visst är det fint!
Och tänk, vad dom här slingorna med grönt betyder i allt det hela!
Så enkelt .., och så lockande!

Nu är det fredagmorgon och även idag blir det arbete, från kvart i åtta till halv ett (pv ska till tandläkaren, så jag får sluta lite tidigare). Att ha en kvart på sig för att göra i ordning kassorna, dra ut alla kundvagnar och blomsterställningar, ta in tidningarna och få i ordning .., nej, det blir för stressigt.
Jag vill vara på plats vid kvart över sju, allra senast halv åtta.

"Så mycket du jobbar!" säger en del.
Nej, verkligen inte.
Det här är det fjärde arbetspasset den här månaden och ytterligare två pass är inbokade.
Helt perfekt!

Lyssnade nyss till väderleksrapporten.
Det skulle bli solar över hela landet, FÖRUTOM på västkusten.
Jaha, ja.

Ajöken, sa fröken.

Inga kommentarer: