onsdag 20 mars 2019

Resumé ....


... över en dag som snart är tillända.

Ja, den innehöll inga större sensationer, men ett trivsamt besök av den för dagen nyklippta friherrinnan som kom och hämtade spelbilagan till lördagens trav (hon gör andelar till affären) och med sig hade hon lilla daghunden Bessie (möjligen Bessy) som har förmånen att tillbringa dagarna hos ovan nämnda friherrinna och bättre kan väl en liten hund inte ha det?

Sigge kände att det här var en liten krabat - bara fem, sex månader - och gjorde sig inte ens besväret att gå ut, han kröp ihop i loppisfåtöljen och sov vidare.


Så har jag tagit sedvanlinga promenader förstås .., konstaterat att myrorna är i full fart (blir det kallt drar dom sig in i stacken och ligger väl under tjocka filtar och kurar ...) och jag har hört bofinken och antingen rödhake eller gärdsmyg, jag kan omöjligen skilja dem åt!


Mitt emot raden av postlådor (en är vår) ligger Ecke och Britts gula sommarhus, plus det mindre huset där jag brukar fånga fönster, samt en Friggebod.
Det gråvita huset på kullen, tillhör en familj från Täby som är här kanske tre veckor per år, men då är dom desto mer effektiva. Mannen i huset påminner om en duracellkanin, sån energi har han!
Trevliga människor hela familjen.


Ecke och Britt har en jättelik syrénhäck längs vägen och där blommar var vår mängder med blåsippor! Tänk, att nånting kan vara så vackert! Dom här skönheterna fångades idag.

Och när jag satt ute i solen kom Britt gående uppför backen och slog sig ned hos mig.
Hon är åttionio år, två år yngre än maken och berättade att han nu - troligen - ska få en pacemaker, då han har såna problem med hjärtat.
Tjugo i vilopuls nattetid .., och mer eller mindre ständigt flimmer.

Om detta satt vi och pratade en stund, men även om hur det hade gått för pv på Vasaloppet .., om mitt högra öga som är så irriterat och att jag fått tid för besök på vårdcentralen i morgon .., om tillbyggnaden av deras mindre hus (ska bli dusch och toalett) och om hur det är i affären där jag nu och då gör inhopp. Det är mer eller mindre (läs: mer) kaos just nu, innan alla kylar och frysar har bytts ut och kassorna flyttats och allt sånt.

Ikväll kom förresten ett sms från Jocke, vår butikschef.
Kunde jag tänka mig ett förmiddagspass i morgon?
Det kunde jag.
Nu har jag fått ihop sex dagar den här månaden.
Jo, det blir bra.

Inga kommentarer: