fredag 8 mars 2019

Internationella kvinnodagen .....


I hela mitt liv har jag varit omgiven av starka kvinnor.
Eller kanske mer ..., kvinnor som i alla fall jag själv har uppfattat som starka.
Mormor Betty förstås, mamma, mina systrar och mina egna döttrar.
Och mina mostrar och kusiner.

Tidigare på kvällen - innan männen kom - sju kvinnor runt bordet och vi pratar om det som är viktigt.

Men också alla kvinnor som fanns där i ens barndom.
Granntanterna .., kamraternas mammor.
När jag tänker tillbaka är det bara kvinnorna jag kommer ihåg .. männen fanns där i bakgrunden, men så mycket mera var det inte.
Det var kvinnor som brydde sig och tog hand om; som bjöd på hemkokt saft och nybakade bullar.
Kvinnor som blev till nån slags stor famn.

Och senare i livet .., alla kvinnliga kollegor som man har haft och som kommit att betyda så mycket.
Kvinnor som satt - och sätter - avtryck.
Siv i Stockholm som lärde mig vad yrkesstolthet handlar om .., Gerda i charken hemma i Malå och Åse i Ystad - denna alltid så vänliga och rejäla klippa - Gunilla och friherrinnan här i landet Halland.
Och Bodil från Norge, denna urstarka kvinna och chef som var så annorlunda; som aldrig ändrade rösten när hon pratade med vare sig småbarn eller hundar och som arbetade hårdare än någon annan.

Min mammas mormor och hennes fyra döttrar och alla syskonbarnen. Mest töser.


Och så alla kvinnor som man mött som att spår.
Margit, till exempel, hon som drev boendet på Bornholm där vi tillbringade tre nätter.
Aldrig att jag glömmer hennes värme och det mottagande vi fick vid ankomsten!
Margit satte spår.

Det här blir mitt bidrag till kvinnodagen.
Inget politiskt storvulet - jag önskar bara att alla unga flickor finge växa upp och ha möjlighet att själva styra sina steg - men ett  t a c k  till alla kvinnor, tanter, alla småtöser och tjejer, vilka sååå har berikat mitt liv!

Och alla bloggkvinnor, förstås!
Ni är många!
Tack! säger jag.

3 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...



Tack fina Du!

Astrid Binnerstam sa...

Ett jättefint inlägg,tack! Kvinnor behöver synliggöras. Varje dag. För dom är ju inte mycket för att framhäva sig själva.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ditt plötsliga uppdykande och glädjen jag kände just därför .., och kramen ..., den gör mig alltid så rörd!

Astrid Binnerstam: varje gång jag ser ditt namn, funderar jag vem i fridens dagar denna Astrid är ,-) Tack för vänliga ord.