måndag 4 mars 2019

Vanlig måndag ....

Om det nu finns nånting som är vanliga dagar?
Vad gör man då?

Jo, man tänder ljus och njuter av en helt ordinär vardag .., tittar på Svt:s Morgonstudion och tänker - för tionde gången säkert - att denne vikarie Hannes Nelander som är en av programledarna, han är sååå avslappnad och så  b r a  och på nåt sätt blir hela stämningen så trivsam och han ställer följdfrågor som inte låter som om det stod på ett papper.
Tillsammans med Caroline Neurath blir dom ett himla bra team, ja, hon också tycks mer avslappnad.
Så hemskt att sitta här och bedöma andras sätt att sköta sitt arbete!
Tänk, om kunderna skulle göra samma sak.

"Ja, idag var Elisabet verkligen virrig, hon gjorde fel på travet .., lika så gott att hon håller sig hemma och är pensionär!"

Sånt.


Vid elvatiden ringde telefonen.
Det var Cornelia i delikatessen som frågade om jag kunde komma och hjälpa dem med några skyltar?
Det kunde jag.
Åkte först till Flygstaden och köpte nya textpennor och till min glädje hittade chefen gamla textark (såna gula som jag alltid använde under Ica-tiden) och påhittiga Marie lät för ett par år sedan plasta in bilderna av semlorna och sen var det ju bara att ställa sig och texta.
Att ha bra pennor är en förutsättning för att bokstäverna ska bli som man vill ha dem.
Helst snedställda, men såna fanns inte i rött (inte den större varianten), så den får jag bara använda till siffror, där går det bra.
Som ni ser borde jag gå en tulpan-textnings-kurs, men dithän har jag ännu inte kommit.

Därefter till Matöppet i Harplinge (en liten butik som hänger på det så kallade repet ...) och returnerade en tunika som inte alls motsvarade mina förväntningar och så hemåt.
Tog halvtrekaffe tillsammans med pv och äntligen ringde friherrinnan som idag besökt veterinären
med Shejken som för några dagar sedan blev biten kring ögat av en annan hund och det blev en dyr historia, ja, fy sjutton, veterinärbesök är inte att leka med!


För övrigt?

Igår körde jag maskin på maskin med smutstvätt och nu när allt har torkat, ja, då ägnar sig pv åt att stryka alla sina skjortor och kanske någon av mina också. (Tittar till höger, jo, se där, där blir en av mina favoritklänningar struken!) och ikväll har han körövning (han har suttit i lilla gästrummet och övat medan jag var iväg och textade) och ikväll skippar jag Filmstudion som visar en animerad film.
Måhända är den hur bra som helst, men den får vara.

Så har bemanningen ringt pv och bokat in honom på Furulundsskolan såväl i morgon som på onsdag.
Själv fick jag nyss två dagar i slutet av mars uppbokade, då C ska åka skidor någonstans långt borta.
Jag har beslutat mig för att  i n t e  bekymra mig för eventuell minskade hoppa-in-dagar, för jag vet att jag klarar mig ändå.

Så har den här dagen varit.
Ikväll Bonusfamiljen på SVT.
Jag älskar den serien och allra mest Petra Mede.
(Ja, jag vet att många retar sig på henne, men hos mig går hon hem!)

Tittade på Gifta vid första ögonkastet igårkväll och kände sååå igen mig hos den äldre kvinnan, hon som kände sån press att vara på ett visst sätt, men upplevde sig ha sån integritet vad gällde känslor. Jo, jag kände precis samma sak när jag första gången kom hit till det gula huset och då hade beslutat mig för att sova i eget rum, annars fick det vara. Och att i tv gifta sig med en helt okänd människa och sedan dela sovrum och ha tv-kamerorna i rummet - åtminstone en stund - nej, aldrig i livet!
Tur att detta är helt frivilligt.
Inte för en miljon kronor hade jag ställt upp.

2 kommentarer:

Babsan sa...

Har faktiskt tittat på Bonusfamiljen denna säsong ogillar Medhe men i denna serie är hon hur bra som helst.Får kanske titta på säsong två nu....🙊

Elisabet. sa...

Babsan: jag har alltid tyckt att P.M är bra och har humor - och självironi -. I Bonusfamiljen är hon toppen!