måndag 25 mars 2019

Jo, det är den! 


Jag har oerhört svårt att skilja på sången när det gäller Rödhake eller Gärdsmyg.
Båda två har vi här på tomten och jag tycker att dom är helt ljuvliga!
På promenaden ner till havet idag (jag gick Johansson-rundan) hörde jag hela tiden sången som jag tänkte var antingen rödhake eller gärdsmyg, förmodligen den förstnämnda (skrivna).

Tog fram mobilen för att försöka fånga den på bild, men det var hopplöst, den drillade lite .., sen, så snart jag stannade, flög den femtio meter kanske och började om .., och någon bild fick jag inte. Nå, jag har andra bilder av rödhaken, men jag mer som tänkt att spela in den under konserten.



Men så här fint sjunger den!
Den satt högst uppe i träden, med fin utsikt över sin del av världen.
På webbsidan fageln.se kan man läsa följande om den lilla krabaten.
Boet byggs ofta på marken under någon buske men kraven tycks inte vara så rigorösa. Bon har hittats i gamla sängar, rockfickor, järnvägsvagnar, bilar och även i ett mindre flygplan. I sistnämnda fallet följde den ruvande honan med på flygfärderna. I boet läggs oftast 6 ägg som är vitaktiga med mörka prickar på. Tidschemat för en häckning är för bobygget 4 dagar, äggläggningen 5 dagar, ruvningen 13 dagar, och sedan 14 dagar till innan ungarna lämnar boet.



Och här lilla gärdsmygen!
Nu hör jag ju att den låter nästan som en kanariefågel!
Och så det där knäppande ljudet .., så låter den när sigge närmar sig syrénbuskarna där den förmodligen har sitt bo sommartid.
Ja, ja.
Nu ska jag snart ge mig av in till stan, för filmeriet.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Rekommenderar dig appen "Fågelappen online", som är bra hjälp när man vill bestämma fåglar på lätet. Den är gratis.

Elisabet. sa...

Tack Bert! Den ska installeras. Jag har ju en fågelbok med sång, men den har man ju inte alltid med sig.